ایسنا: وال استریت ژورنال در گزارشی با اشاره به ادامه روند مذاکرات هسته‌ای نوشت: شرکت‌های خودروسازی و نفتی در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت به ایران در صورت برداشته شدن تحریم‌ها هستند. طبق این گزارش گروه صنعتی ایران خودرو که بزرگ‌ترین خودروساز ایران است، مذاکرات شراکت با خودروسازان بین‌المللی از جمله رنو و پژو را که از شرکای سرمایه‌گذاری مشترک سابق این شرکت بودند و در سال ۲۰۱۲ از بازار ایران خارج شدند، مجددا آغاز کرده است. تحریم‌ها علیه خودروسازان در پی توافق نوامبر به حال تعلیق درآمد تا واردات قطعات مورد نیاز خودرو به ایران تسهیل شود. انتظار می‌رود این تحریم‌ها در صورت رسیدن به توافق نهایی به‌طور دائم برداشته شوند. این خودروساز بین تحریم‌های بین‌المللی و رکود اقتصادی داخلی تحت‌فشار قرار گرفته است.

بنا بر اعلام وال استریت ژورنال ایران خودرو سال گذشته تولیدش را به ۵۰۰ هزار دستگاه کاهش داد که نصف ظرفیت تولید این شرکت بود. پیش از توافق نوامبر، آمریکا هر گونه توافق بین‌المللی با صنعت خودرو ایران را تحریم کرده و باعث شده بود ایران‌خودرو نتواند قطعات مورد نیاز برای مونتاژ محصولاتش را وارد کند. با این‌همه خودروهای پژو و رنو که ایران خودرو سال‌ها قبل فناوری و طراحی آنها را از شرکت‌های فرانسوی خریداری کرده بود همچنان در خطوط مونتاژ این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شوند. مقامات پژو و رنو مذاکراتشان با ایران خودرو در مورد ازسرگیری شراکت در صورت لغو تحریم‌ها را تایید کرده‌اند. به گفته سخنگوی پژو، این شرکت با شرکای گذشته خود تماس گرفته تا در صورت امکان فعالیت‌هایش را ازسربگیرد. ماکسیم پیکات، مدیر ارشد برند پژو شماری از این مذاکرات را انجام داده است. به گفته مقامات ایران‌خودرو، این شرکت از مدیران جنرال موتورز و فورد موتور برای شرکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری ایران دعوت به‌عمل آورده بود. فورد حضور در ایران را مشروط به برداشته شدن تحریم‌های آمریکا کرده است. سخنگوی جنرال موتورز نیز حاضر به اظهارنظر در این باره نشده است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، اگر مذاکرات کنونی به نتیجه برسد و تحریم‌ها علیه ایران برداشته شوند، شرکت‌های آمریکایی که به‌دلیل حساسیت سیاسی از سرمایه‌گذاری در ایران عقب نشسته‌اند، ممکن است از دیگر شرکت‌ها عقب بمانند.