گروه خودرو: با افت تولیدات خودروسازان که از ابتدای سال ۹۱ آغاز شد و همچین بروز برخی مسائل سیاسی در خاورمیانه، خودروسازان برای صادرات محصولات خود با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودند. با این حال خودروسازان در حالی که سال گذشته با کاهشی ۴۴/۸۰ درصدی، تنها ۱۰ هزار و ۷۴۴ دستگاه خودرو صادر کردند، برای امسال، صادرات ۱۸۰هزار دستگاهی را در نظر دارند. مدیرعامل ایران‌خودرو، صادرات ۵۰ هزار دستگاهی را هدف صادراتی این شرکت عنوان کرده است و مدیر عامل سایپا نیز پیش از این برنامه صادرات این شرکت را صدور ۵۸ هزار دستگاه خودرو قرار داده بود.

محقق شدن هدف‌گذاری‌های انجام شده با توجه به بهبود تیراژ تولیدات خودروسازان غیرممکن به‌نظر نمی‌رسد اما مساله اصلی پابرجا بودن مشکلات داخلی بازارهای هدف خودروسازان و همچنین درگیری و جنگ در بزرگ‌ترین بازار؛ یعنی عراق است از سوی دیگر حفظ تیراژ خودرو نیز یکی از ملزومات رسیدن به هدفگذاری مذکور است. اما صادرات خودرو با توجه به ارزآوری که برای صنعت خودرو دارد، از اولویت‌های این صنعت به‌شمار می‌رود.

به عقیده کارشناسان اگر خودروسازان طی سال‌های گذشته فقط به بازارهایی که شامل کشورهای دوست و همسایه می‌شوند تکیه نمی‌کردند، حالا تا این میزان دچار افت صادرات نمی‌شدند.

ارتباط برقرار کردن با بازارهای هدف متعدد، از نظر کارشناسان این حسن را دارد که خودروسازان با از دست‌دادن یک یا دو بازار صادراتی، تمام ظرفیت صادراتی خود را از دست نمی‌دهند.

حال با توجه به اهمیت صادرات در صنعت خودرو به‌دلیل ارزآوری بالایی که دارد، باید دید خودروسازان در سال‌جاری برای تولیدات خود تا چه میزان به درآمدهای ارزی خود بهره خواهند برد و برای صدور یکصد و هشت هزار دستگاه خودرو به خارج از کشور تا چه میزان موفق خواهند بود؟