تسنیم: دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران با بیان اینکه هم اکنون بزرگ‌ترین مشکل قطعه‌سازان گشایش اعتبار با بانک‌های اروپایی‌ است، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده است تا این موضوع را شدیدا پیگیری کند. ساسان قربانی با اشاره به اینکه در حال حاضر چندین خودروساز و قطعه‌ساز در کشور وجود داشته و به همین واسطه آمار دقیقی از میزان اختصاص ارز مبادله‌ای به این بخش‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: بهترین مرجع برای اعلام آمار میزان اختصاص ارز مبادله‌ای به صنعت خودروسازی بانک مرکزی است.

وی با بیان اینکه هم اکنون بزرگ‌ترین مشکل قطعه‌سازان گشایش اعتبار با بانک‌های اروپایی‌ است، افزود: پیش از این قطعه‌سازان ایرانی مبادلات تجاری را با آلمان در حوزه‌های تامین قطعه و ماشین آلات انجام می‌دادند اما تحریم‌های بانکی باعث شد تا تبادلات تجاری متوقف شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران اضافه کرد: به نظر می‌رسد در روند مذاکرات بتوانیم به توافقات مناسبی دست پیدا کرده و موانع بانکی پیش روی فعالان اقتصادی کشور را برطرف کنیم.

قربانی با اشاره به اینکه هم اکنون انجمن هیچ گزارشی مبنی بر عدم دریافت ارز مبادله‌ای به متقاضیان قطعه‌ساز دریافت نکرده است، تصریح کرد: به اعتقاد بنده به دلیل محدودیت مبادلات تجاری در انتقال پول درخواست‌های اندکی برای دریافت ارز مبادله‌ای از سوی فعالان اقتصادی کشور مطرح می‌شود چرا که در حال حاضر فقط با کشورهایی همانند چین، کره، هندوستان و برخی از کشورهای همسایه مبادلات پولی صورت می‌گیرد و همچنان با کشورهای غربی ممنوعیت داریم.

وی به درخواست‌های فعالان قطعه‌ساز از وزارت صنعت،معدن و تجارت برای رفع مشکلات انتقال پول میان بانک‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: وزارتخانه نیز قول داده است تا این موضوع را پیگیری کند که امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران عدم حضور شرکت‌های خارجی در کشور را همین مسائل و مشکلات بانکی دانست و گفت: در رایزنی‌های متعدد خود با شرکت‌های خارجی به توافقات زیادی دست پیدا کردیم اما ممنوعیت انتقال پول باعث شده تا شرکت‌ها تمایلی به حضور در بازار ایران نداشته باشند.

قربانی در رابطه با گشایش اعتبار ۳۰ درصدی که قرار بود به استناد مصوبه دولت از سوی سیستم بانکی اجرایی شود نیز افزود: اجرای این مصوبه در هر بانک با بانک دیگر متفاوت است اما در مجموع می‌توانم بگویم روند اجرای این مصوبه در مقایسه با مشکلات متعددی که تولیدکنندگان با سیستم بانکی دارند رو به بهبود است.