ایرنا: خودروسازان چینی که با پیشرفت مذاکرات ژنو، به ادامه حضور خود در بازار خودروی ایران تردید داشتند، گزینه ماندن و رقابت با رقبای احتمالی جدید در این بازار را بر گزینه ترک بازار ترجیح داده‌اند. اگرچه چند ماهی از توافقات ژنو می‌گذرد، اما چینی‌ها حضور خود در بازار خودروی ایران را تقویت کرده و مدعی شدند توان رقابت با خودروسازان غربی در بازار ایران را نیز دارند.

چینی‌ها برای ادامه حضور در بازار خودروی کشورمان باید به خواست مشتریان ایرانی خود که همان تولید خودروهای با کیفیت است، گردن نهاده و محصولات قابل‌قبولی از این منظر به بازار عرضه کنند. مدیرعامل یک گروه خودروساز چینی در نشستی خبری در تهران با توجه به اصل کیفیت، تصریح کرد: فلسفه حضور ما در بازار خودروی ایران، ارائه خودروهای اقتصادی با کیفیت و بادوام است و این را در عمل به اثبات خواهیم رساند.

«جو بیرن» در این نشست با اذعان‌بر اینکه به‌دنبال فروش بیشتر و کسب سهم بیشتر بازار خودروی ایران هستیم، افزود: از این منظر، سهم بازار برای هریک از رقبا، تنها توسط مشتریان تعیین خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ابتدای ورود به بازار ایران با مشکلات مختلفی مواجه بودیم، در عین حال تصریح کرد: اعتقاد ما براین است که باید در کیفیت، بهترین عملکرد را داشته باشیم.

مدیرعامل خودروسازی چری چین با پیش‌بینی تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو طی سال‌جاری در بازار خودروی ایران، گفت: چنانچه این میزان خودرو تولید شود به‌طور قطع بازار خودروی ایران رشد قابل‌توجهی نسبت به سال ۹۲ خواهد داشت.

وی سپس بازار خودروی ایران را بزرگ‌ترین بازار در دنیا دانست و افزود: موقعیت جغرافیایی ایران در خاورمیانه امکان بسیار خوبی را فراهم می‌کند تا از موقعیت لجستیک آن در این منطقه استفاده کرده و اگر این امکان فراهم شود تا با همکاری خودروسازان ایرانی، خودرو تولید کنیم برای تبدیل شدن ایران به پایگاه صادراتی خودروهای خود، آمادگی داریم.

مدیرعامل این گروه خودروسازی چینی، درباره بازار خودروی چین نیز گفت: بازار خودرو چین با تولید ۲۲ میلیون دستگاه در سال بزرگ‌ترین بازار خودرو در جهان به شمار می‌آید ضمن آنکه در این بازار بسیاری از برندهای مطرح بین‌المللی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و به تولید محصول می‌پردازند.

بیرن افزود: چری در بازار چین در کنار سایر برندهای مطرح بین‌المللی در حال رقابت است؛ بنابراین چرا نتواند در بازار خودروی ایران به این رقابت بپردازد، ضمن آنکه رقابت در بازار خودروی چین بسیار سخت‌تر از بازار خودروی ایران است.