فارس: یک پایگاه خبری تحلیلی طی گزارشی با اشاره به تلاش خودروسازان خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، بازار این کشور را بازاری پرسود و منفعت برای تولیدکنندگان خارجی ارزیابی کرد. سایت خبری لوبلاگ آتو در گزارشی نوشت؛ از زمان کاهش تحریم‌ها علیه ایران در ژانویه گذشته، زمینه معامله برای اغلب شرکت‌هایی که آرزوی بازار مهم این کشور را دارند، فراهم شده است و در همین راستا شرکت پژو سیتروئن که محصولات آن به خوبی در ایران شناخته شده، اخیرا مدیرعامل پژو را راهی این کشور کرد.

«ماکسیم پیکا» مدیرعامل شرکت پژو با «هاشم یکه زارع» مدیرعامل شرکت ایران خودرو مذاکرات ۱۰ ساعته‌ای را در خصوص آغاز همکاری‌های مشترک انجام داده و مقامات دو شرکت طی این ملاقات درباره انتقال فناوری‌ها، تولید مشترک خودروهای جدید و صادرات خودرو گفت‌وگو کردند. بر اساس این گزارش، ایران که تولید خودرو آن در سال ۲۰۱۳ میلادی به حدود ۸۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت، امیدوار است بتواند هر چه سریع‌تر تولید خودرو خود در کشور را به ۲ میلیون دستگاه برساند.

ایران با کمک مالیات‌‌های نسبتا بالای حاصل از واردات، تضمین می‌کند که تولیدکنندگان، خودروهای مونتاژ نشده را به شرکای خود نظیر ایران خودرو تحویل دهند تا این شرکت پس از مونتاژ قطعات آنها را به فروش برساند.

این گزارش در بخش پایانی خود می‌نویسد: ایران با داشتن جمعیت ۷۷ میلیون نفری بازاری پرسود و به اصطلاح «نان‌وآب‌دار» است.

پیش از تحریم‌های بین‌المللی، شرکت پژو سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو به ایران تحویل می‌داد و هم‌اکنون امیدوار است که بتواند دوباره به وضع سابق برگردد. علاوه‌بر این، بازگشت پژو به وضع سابق وزش نسیمی برای بخش‌های مختلف شرکت پژو سیتروئن از جمله شرکت پشتیبانی «وسول» محسوب می‌شود که مسوول ارسال قطعات خودرو به ایران است.این در حالی است که سایر تولیدکنندگان خودرو از جمله تولیدکنندگان آمریکایی و شرکت رنو نیز هم‌اینک در تلاش برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران هستند.