ایرنا - عضو هیات‌رئیسه انجمن قطعه سازان خودرو، نیاز ارزی خودروسازان کشور را حدود ۲ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: اثرات عملیاتی شدن ارز مبادله‌ای به خودروسازان، در نیمه دوم سال نمایان خواهد شد. محمدرضا نجفی‌منش با اشاره به تولید پایین خودروسازان طی سال گذشته، افزود: تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان خودرو، به سبب اینکه مستقیم صورت نمی‌گرفت، هزینه‌های جانبی زیادی را به آنان تحمیل می‌کرد.

وی برنامه سال‌جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید خودرو را حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه عنوان کرد و اظهار کرد: این میزان تولید به حدود ۲ میلیارد دلار ارز نیاز دارد که در صورت تامین، شرایط خودروسازان رو به بهبود خواهد گذاشت.

نجفی‌منش سپس درخصوص تاثیر اختصاص ارز مبادله‌ای به خودروسازان در قیمت خودروهای ساخت داخل گفت: اگر چه ارز مبادله‌ای از سال‌جاری در اختیار خودروسازان قرار گرفته است، اما هزینه‌های دیگری شامل مالیات ارزش افزوده، دستمزد، حامل‌های انرژی، عوارض و بیمه افزایش یافته که این موضوع تاثیر فزاینده‌ای در قیمت خودرو دارد.

وی افزود: با توجه به این شرایط پیش‌بینی می‌شود که در نهایت حدود ۱۰درصد قیمت خودروها افزایش پیدا کند، اما میزان رشد تولید می‌تواند اثر کاهنده‌ای در این موضوع داشته باشد.