روزهای سخت جنرال موتورز
گروه خودرو- جنرال موتورز روزهای شلوغ و پرسروصدایی را می‌گذراند. ماجرای تاخیر در فراخوان و تعمیر خودروهایی که دارای نقصی فنی در سوئیچ احتراق بودند، به دردسری جدی برای بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا و ضربه‌ای کاری به اعتبار ماری بارا، اولین مدیرعامل زن تاریخ جنرال موتورز تبدیل شده که چند ماهی بیشتر از شروع فعالیتش در رأس این خودروسازی نمی‌گذرد.
آژانس ملی امنیت حمل‌ونقل آمریکا که مهم‌ترین نهاد کنترل کیفیت خودرو در این کشور محسوب می‌شود، جنرال موتورز را به‌دلیل ناتوانی در پاسخگویی شفاف در مورد این فراخوان رسما سرزنش کرده است. این آژانس خودروساز آمریکایی را ۲۸ هزار دلار جریمه کرده و هشدار داده در صورت تداوم این وضع مجازات‌هایی سخت‌تر در دادگاه‌های فدرال در انتظارش خواهد بود. آژانس ملی امنیت حمل‌ونقل ۱۰۷ پرسش را در این مورد مطرح کرده که چرا فراخواندن ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار
خودرویی که واجد این نقص بوده‌اند، نزدیک به یک دهه طول کشیده است. بر اساس اعلام این آژانس جنرال موتورز تا زمان ارائه پاسخ‌هایی شفاف و درست به این پرسش‌ها باید روزانه ۷ هزار دلار جریمه بپردازد. این آژانس همچنین از جنرال موتورز خواسته اسامی افرادی را که درگیر تصمیم‌گیری در مورد این فراخوان بوده‌اند، فاش کند.
دردسرهای ماری بارا در واشنگتن به همین‌جا ختم نشده و طی هفته گذشته او دو بار ناچار از حضور در کنگره آمریکا و پاسخ به پرسش‌های مشابه از سوی نمایندگان بوده، جلساتی که در آن -بر اساس گزارشی در روزنامه وال استریت ژورنال- خانم بارا اگرچه بابت این تاخیر از نمایندگان و افکار عمومی آمریکا عذرخواهی و جزئیاتی را در مورد دلایل و عوامل دخیل در آن ارائه کرده، از ارائه پاسخ صریح و قانع‌کننده به اغلب نمایندگان طفره رفته و به این نکته اکتفا کرده که جنرال موتورز از مدت‌ها پیش بررسی را آغاز کرده و قضاوت نهایی باید به زمانی موکول شود که نتایج این بررسی کامل منتشر شود؛ اگرچه برخی ناظران معتقدند نمایندگان برای شنیدن توضیحات ماری بارا به قدر کافی صبور نبوده‌اند، این جلسات نهایتا در برنامه تلویزیونی معروف Saturday Night Live به هجو کشیده شد.
خانم بارا در این جلسات متحمل حملاتی شدید از سوی نمایندگان شد، چنان‌که یکی از لزوم مجازاتی سخت سخن گفت؛ چراکه بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا «مجرم» است و دیگری گفت که خانم بارا باید در «فرهنگ لاپوشانی»اش تجدید نظر کند. مخالفان خشمگین خانم بارا را متهم کردند که اسنادی کلیدی را از پرونده این ماجرا حذف کرده و نیز مدعی شدند یکی از مهندسان جنرال موتورز در این مورد شهادت دروغ داده است. ریچارد بلومنتال، نماینده کنگره به او گفت که مجموعه تحت مدیریتش باید به صاحبان شورولت کوبالت و دیگر خودروهای دارای این نقص خبر می‌داد که تا زمان رفع آن از خودرویشان استفاده نکنند، اما چنین نکرده و حالا باید تبعات قانونی و اخلاقی مسوولیتی را که بر عهده داشته بپذیرد.
منتقدان جنرال موتورز می‌گویند تصویر فعلی جنرال موتورز با «جنرال موتورز» جدیدی که خانم بارا وعده داده بود فاصله‌ای بعید دارد و قرار بود بزرگ‌ترین خودروساز آمریکایی از سایه ورشکستگی بیرون بیاید و بر مشتری‌مداری متمرکز شود، نه آن خودروسازی باقی بماند که محتاج مراقبت‌های دولتی است و شورولت کوبالت تولید می‌کند (تولید این خودرو از سال ۲۰۱۰ متوقف و شورولت کروز جایگزین آن شد). باربارا باکسر، نماینده‌ای از کالیفرنیا و از موافقان این انتقاد بود که در این جلسه خطاب به خانم بارا گفت: «اگر جنرال موتورز جدید این است، مدیریت به وضوح ناکارآمد است.»
گرگ مارتین، سخنگوی خودروساز آمریکایی پیش از این خبر داده بود که عملیات تعمیر قطعا به‌زودی آغاز می‌شود. به گفته او صاحبان این خودروها نامه‌ای دریافت می‌کنند که به آنها از رسیدن قطعات تازه به نمایندگی‌ها و همچنین نوبت مراجعه‌شان خبر می‌دهد. بر این اساس تمامی این خودروها ظرف ۶ ماه آینده در نمایندگی‌ها حاضر می‌شوند و تعمیر و جایگزینی قطعات تازه هر خودرو بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد. از آنجا که برخی از این خودروها بیش از ۱۰ سال عمر دارند و احتمالا حالا در دست مالک دوم هستند، بسیاری این فراخوان را فرصتی برای جنرال موتورز می‌دانند تا با مشتریانی تازه روبه‌رو شود و اعتماد آنها را بازیابد.
خودروهای شورولت کوبالت (مدل سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰) و HHR (مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱)؛ و پونتیاک G۵ (مدل ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰) و سالستیس Solstice (مدل ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰) از جمله خودروهای واجد این نقص و مشمول فراخوان هستند. جنرال موتورز می‌گوید خودروهایی که از سال ۲۰۰۷ به بعد تولید شده‌اند به سوئیچی مجهزند که از نو طراحی شده، اما احتمالا هنگام تعمیر قطعاتی از سوئیچ قدیمی در آنها نصب شده که دارای مشکل هستند. بنا به اعلام خودروساز آمریکایی این سوئیچ‌ها ممکن است ناگهان از کار بیفتند و موجب خاموش شدن موتور خودرو شوند و در نتیجه فرمان، ترمزها و ایربگ‌ها را از کار بیندازد.