گروه خودرو- سال ۹۳ برای مشتریان بازار خودرو در حالی آغاز شده است که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنها همچنان بی‌پاسخ باقی مانده است. «قیمت خودرو» موضوعی است که با وجود بحث‌های فراوان بر سر آن، همچنان در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هر چند خودروسازان همواره خواستار افزایش قیمت محصولاتشان هستند و دولت به واسطه شورای رقابت مخالف این موضوع است؛ اما صنعت خودرو هرسال با هزینه‌های اجتناب‌ناپذیری مواجه است که خواه ناخواه قیمت تمام شده خودرو را با افزایش همراه می‌کند.

افزایش مالیات بر ارزش افزوده و افزایش حق بیمه از جمله حقوق دولتی هستند که هر سال باعث افزایش قیمت تمام‌شده خودرو می‌شوند.

بر همین اساس افزایش ۲ درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال‌جاری (که در سال گذشته ۶ درصد بود) و افزایش نرخ بیمه بر اساس رشد نرخ دیه، قطعا قیمت خودرو را تحت‌تاثیر قرار خود خواهند داد.

عبدالله بابایی، مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو در رابطه با افزایش قیمت خودرو در پی افزایش حقوق دولت به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اگر افزایش حقوق دولتی را با احتساب بیمه حدود ۳ درصد برای هر خودرو در نظر بگیریم، یک خودروی ۳۰ میلیون تومانی به صورت طبیعی حدودا ۹۰۰ هزار تومان افزایش قیمت خواهد داشت که این جدای از افزایش قیمتی است که خودروسازان از شورای رقابت خواهند خواست.

بابایی در ادامه با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی، حقوق کارکنان، نرخ مواد اولیه و مواردی از این دست می‌گوید: خودروسازان در حال انجام برآوردهای مالی برای تغییرات هزینه‌ای سال جدید هستند تا بر اساس آن درخواست افزایش قیمت خود را تقدیم شورای رقابت کنند.

او زمان تقریبی درخواست افزایش قیمت خودروسازان را اردیبهشت‌ماه اعلام می‌کند و می‌گوید تنظیم درخواست افزایش قیمت بر اساس تغییرات کمی زمان می‌برد و باید مهندسی شود. اما با توجه به اینکه رئیس شورای رقابت پیش از این مخالفت خود را با هرگونه افزایش قیمتی اعلام کرده بود، بابایی می‌گوید: به هر حال خودروسازان و شورای رقابت با یکدیگر تعامل دارند و شورای رقابت نیز با درخواست‌های منطقی مشکلی نخواهد داشت؛ زیرا طبیعتا صنعت خودرو در سال جدید با هزینه‌های بیشتری همراه خواهد بود که قطعا بر تولید و قیمت تمام شده اثرگذار است.