بازار خودرو هم یخ زد
گروه خودرو- همزمان با برف و سرمای شدید در کشور، بازار خودرو هم یخ زد تا همان اندک مشتریانی که به‌دنبال خرید خودرو شخصی بودند، فعلا منصرف شده و در خانه بمانند!
به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، «بازار» هفته گذشته پس از مدت‌ها با اندکی رونق روبه‌رو شد؛ اما تنها چند روز دوام آورد و حالا با توجه به برودت شدید هوا، بازار خودرو نیز روزهای سرد و یخی را پشت سر می‌گذارد.
با این حال، قیمت‌ها تغییر چندانی نکرده و بازار خودرو همچنان با افزایش قیمت مواجه است این در حالی است که معمولا در دوران رکود، با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شویم؛ اما بازار این روزهای خودرو ایران، از این قاعده مستثنی شده است.
فعالان بازار امیدوارند با فرا رسیدن روزهای پایانی سال (اسفند ماه)، رغبت مشتریان برای خرید خودرو افزایش یابد و بازار کمی رونق بگیرد، هرچند سال گذشته چنین اتفاقی رخ نداد و مردم «بازار شب عید خودرو» را هم تحریم کردند.
به نظر می‌رسد مشتریان ایرانی هنوز هم در خواب ارزانی خودرو خوابیده‌اند و یکی از دلایل مهم تحریم بازار، همین موضوع است. این در شرایطی است که خودروسازان داخلی هیچ نشانه مثبتی که کاهش قیمت محصولات شان را تایید کند، از خود بروز نداده‌اند. آنها حتی گاه از افزایش قیمت در سال آینده نیز خبر داده و معتقدند اگر دولت نقدینگی در اختیارشان قرار ندهد، گرانی دوباره‌ای در راه خواهد بود.
اما به بازار برویم و نگاهی به قیمت خودروها در هفته جاری بیندازیم. به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری فقط تعداد محدودی خودرو با تغییرات قیمتی، روبه‌رو بودند و در این بین، مگان یک میلیون تومان ارزانی را به خود دید.
این خودرو که ظاهرا با رشد تولید در یکی دو ماه اخیر روبه‌رو بوده، در حال حاضر قیمتی برابر با ۸۸ میلیون تومان دارد. در حال حاضر بسیاری از مشتریان در صف انتظار برای دریافت مگان ثبت‌نامی خود هستند، هرچند پارس خودرو پیشنهاد تعویض مگان را با تیبا و پراید به آنها داده است.
از مگان بگذریم و به سراغ هموطن‌اش تندر-۹۰ برویم، خودرویی که با تغییر قیمت نسبت به هفته گذشته روبه‌رو بوده و هم‌اکنون در مدل پارس خودرویی خود ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. مدل ایران خودرویی تندر-۹۰ نیز ۳۶ میلیون تومان قیمت دارد. هر دو مدل تندر ۳۰۰ هزار تومان در مقایسه با هفته گذشته گران شده‌اند و این در شرایطی است که تندر مدل E۱ با همان قیمت ۳۳ میلیون تومان خود خرید و فروش می‌شود.
نمایشگاهداران پایتخت عنوان می‌کنند که این مدل از تندر چندان در بازار موجود نیست.
اما در بین دیگر خودروهای داخلی تیبا با تغییر قیمتی روبه‌رو نبوده و در حال حاضر، ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین از بازار پراید نیز خبر می‌رسد که این خودرو روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و این هفته تنها مدل ۱۱۱ آن با افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی روبه‌رو شده است.
پراید مدل ۱۱۱ هم‌اکنون قیمتی برابر با ۱۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد و این در شرایطی است که دیگر مدل‌های این خودرو افزایش قیمت را تجربه نکرده‌اند. در حال حاضر مدل ۱۳۱ پراید ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این قیمت مدت‌ها است گریبان پراید ۱۳۱ را گرفته است.
همچنین پراید ۱۳۲ هم بدون تغییر قیمت خاصی، در حال حاضر ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این خودرو نیز مدت‌ها است با همین قیمت روزگار می‌گذراند.
اما سری هم به ایران خودرویی‌ها بزنیم و از تک شاسی بلند آن شروع کنیم.
سوزوکی گرندویتارا هم‌اکنون ۱۳۰‌ میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان‌دهنده تثبیت قیمت آن در هفته جاری است. از بازار پژو ۲۰۶ نیز خبر می‌رسد که این محصول در تیپ۲، ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ یعنی تغییری در قیمت آن رخ نداده است. در بین دیگر پژویی‌های ایران خودرو مدل تیپ۵ این محصول هم بدون تغییر قیمت، در حال حاضر ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. مدل صندوقدار و اتومات ۲۰۶؛ یعنی V۹ هم با قیمتی برابر با ۴۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد که نشان از تثبیت قیمت آن دارد.
همچنین V۸ نیز به عنوان مدل صندوقدار، از قیمتی برابر با ۳۷ میلیون تومان برخوردار است. V۲۰ نیز در حال حاضر
۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. از دیگر پژویی‌های ایران خودرو هم خبر می‌رسد که هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند مدل LX هم ۲۷ میلیون و ۵۰۰‌ هزار تومان قیمت دارد. همچنین پژو پارس مجهز به یورو۴ نیز در حال حاضر ۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد که این موضوع از تثبیت قیمت پارس حکایت دارد.
رانا نیز به عنوان دیگر محصول ایران خودرو، با توجه به تثبیت قیمتش، ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. اما خودروهای وارداتی نیز در این هفته با تغییرات قیمت محدودی روبه‌رو بوده‌اند که در بین آنها می‌توان به سوناتا اشاره کرد. این خودرو یک میلیون تومان ارزان شده و در حال حاضر
۱۳۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. این در شرایطی است که هیوندایی IX۵۵ با افزایش قیمت یک میلیون تومانی،
۲۱۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. دیگر خودروهای وارداتی، اما با تثبیت قیمتی نسبی روبه‌رو بوده‌اند، به نحوی که کیا اسپورتیج ۱۴۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و سراتو نیز که مدل ۲۰۱۴ آن به بازار آمده، ۱۱۲ میلیون تومان قیمت دارد.
در بین محصولات تویوتا هم یاریس‌هاچ بک ۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و اوریون نیز همچنان خودرویی ۲۰۲ میلیون تومانی به حساب می‌آید. با توجه به روند رو به رشدی که واردات خودرو به خود گرفته، طبعا باید با کاهش قیمت وارداتی‌ها روبه‌رو باشیم؛ این در حالی است که ظاهرا آشفتگی در روند واردات، اجازه نداده رشد ورود خودروهای خارجی به کشور در بازار آنها تاثیری مثبت و کاهشی (از نظر قیمت) بگذارد.