گروه خودرو - در حالی که تنها ۱۰ روز از سخنان حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران برای فروش سهام خودروسازان ایرانی به خارجی‌ها می‌گذرد، گویا قرار است استارت این کار از بخش خصوص زده شود. روحانی هفته گذشته در جریان اجلاس داووس عنوان کرد که دولت ایران حاضر است شرکت‌های خارجی را در مالکیت خودروسازان خود سهیم کند و حالا خبر می‌رسد شرکت «ایسوزو ژاپن» برای خرید سهام «گروه بهمن» ابراز تمایل کرده است.

آن طور که محمدرضا سروش مدیرعامل «گروه بهمن» در حاشیه مراسم رونمایی از خطوط تولید و محصولات جدید این شرکت در قزوین عنوان کرد، صحبت‌هایی برای انتقال سهام به ژاپنی‌ها مطرح شده، اما برای نهایی شدن این واگذاری باید منتظر آینده بود.

به گفته وی، یکی از استراتژی‌های شرکت ایسوزو، سرمایه‌گذاری در بازارهایی با حجم فروش بیش از ۱۰ هزار دستگاه است، که بازار ما به رکود ۱۴ هزار دستگاه هم رسیده و از همین رو آنها برای خرید بخشی از سهام «گروه بهمن» ابراز علاقه کرده‌اند.

سروش در عین حال تاکید کرد که شرکت‌های خودروساز ژاپنی ملاحظه کارند و از همین رو می‌خواهند زمانی در ایران سرمایه‌گذاری کنند که شرایط بین‌المللی (شرایط سیاسی و اقتصادی بین ایران و جهان) اجازه پیاده کردن برنامه‌هایشان را بدهد. به گفته مدیرعامل گروه بهمن، شرکت‌های خارجی اگر در خودروسازی ایران مالکیت داشته باشند، طبعا رفتارشان نیز تغییرات مثبتی خواهد داشت؛ به عبارت بهتر، سهیم بودن خارجی‌ها در سهام خودروسازان ایرانی، احساس مسوولیتشان را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود آنها رفتار بهتری در مقایسه با آنچه در زمان تحریم‌ها نشان دادند، از خود بروز بدهند. اظهارات مدیرعامل «گروه بهمن» در شرایطی است که این شرکت بخش خصوصی هم‌اکنون با دو خودروساز معتبر ژاپن؛ یعنی «مزدا» و «ایسوزو» همکاری دارد و بعید نیست پس از «ایسوزو»، مزدا نیز برای خرید بخشی از سهام بهمنی‌ها ابراز علاقه کند.