ایکوپرس - ایران‌خودرو برای تولید خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۴ در صورت توزیع سوخت یورو ۴ از تابستان سال آینده اعلام آمادگی کرد. کیوان وزیری، مدیر اجرا و نظارت بر استاندارد خودرو ایران‌خودرو ضمن اشاره به لزوم تعویض کاتالیست و کنیستر خودروها پس از اتمام عمر مفید آنها گفت: هریک از قطعات خودرو دارای عمر مفیدی هستند که پس از اتمام آن حتما باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. عمر مفید کاتالیست (جاذب گازهای خروجی) و کنیستر (جاذب بخارات بنزین) نیز بین ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر، با توجه به کیفیت سوخت و کارکرد صحیح موتور خودرو است.

وی تاکید کرد: لازم است بازرسی این دو قطعه نیز در معاینات فنی ادواری خودروها قرار گیرد تا در صورت نیاز مشتریان نسبت به تعویض آنها اقدام کنند.

وزیری افزود: به دلیل اینکه تولید ۱۰۰ درصد داخلی این قطعات مقرون به صرفه اقتصادی نیست، حدود ۶۰ درصد آنها از مواد اولیه منابع خارجی تامین می‌شوند و در صورت برنامه‌ریزی منسجم با نهادهای مرتبط از جمله معاینات فنی مربوط به شهرداری‌ها یا سازمان حفاظت محیط زیست، ایران‌خودرو می‌تواند نسبت به برنامه‌ریزی و تامین بودجه ارزی و ریالی مورد نیاز برای تعویض مواردی که عمر مفید این دو قطعه به پایان رسیده اقدام کند.

مدیر اجرا و نظارت بر استاندارد خودرو ایران تاکید کرد: پایان یافتن عمر مفید این قطعات به منزله از بین رفتن خواص استاندارد یورو ۴ در آن است.وزیری در ادامه به آمادگی ایران‌خودرو برای تولید خودرو با استاندارد آلایندگی یورو۴ در صورت توزیع سوخت یورو ۴ از تابستان سال آینده اشاره کرد و گفت: ایران‌خودرو برای تبدیل قطعات مرتبط با آلایندگی از جمله کنیستر، کاتالیست و قطعات موتور تحت عنوان BOM موتوری و سایر موارد به استانداردهای یورو ۴ سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده است.

وی تاکید کرد: البته در صورتی که سوخت استاندارد متناسب به صورت سراسری توزیع نشود، خدمات پس از فروش شاهد ضرر و زیان قابل‌توجهی خواهد بود که البته این زیان اقتصادی در نهایت متوجه مصرف‌کننده و تولیدکننده است.

او ادامه داد: استفاده از سوخت یورو ۲ در خودرویی که مغز هوشمند آن براساس استاندارد یورو ۴ تنظیم شده، موجب مغایرت برنامه‌ریزی مهندسی شده و افزایش گازهای آلاینده و مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه این امر مردم را دچار معضلات زیاد اقتصادی خواهد کرد، تصریح کرد: از سوی دیگر سهامداران نیز به عنوان یکی از ذی‌نفعان ایران‌خودرو خواستار پاسخگویی برای این سرمایه‌گذاری بی‌نتیجه و افزایش هزینه‌های خدمات پس از فروش خواهند شد.وزیری تاکید کرد: در صورت اجرای تعهد شرکت پخش و پالایش وزارت نفت، مبنی‌بر توزیع سراسری سوخت یورو ۴ از تابستان آینده، ایران‌خودرو آمادگی کامل برای تولید خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۴ دارد.

مدیر اجرا و نظارت بر استاندارد ایران‌خودرو افزود: هم‌اکنون حدود ۳۰ درصد از محصولات ایران‌خودرو با استاندارد یورو۴ تولید می‌شود که باید با میزان سوخت یورو ۴ توزیعی در جایگاه‌های عرضه سوخت متناسب باشد.

وی در پایان، تامین بودجه ارزی و ریالی و توزیع سوخت یورو ۴ را مهم‌ترین دغدغه خودروسازان در زمینه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها دانست و گفت: ایران‌خودرو در صورت تامین ارز موردنیاز تامین قطعات مرتبط با آلایندگی و همچنین توزیع سراسری سوخت استاندارد مناسب، تمامی محصولات را با استاندارد یورو ۴ تولید خواهد کرد.