ایرنا - رییس اتحادیه مشاورین خودروی کشور از اجرای طرحی خبر داد که بر اساس آن فقط خودروهایی تعویض پلاک می‌شوند که معامله خرید و فروش آنها در سامانه قراردادهای معامله خودرو ثبت شده باشد.

حسن زمانی افشار گفت: سامانه ثبت قراردادهای معامله خودرو راه‌اندازی شده و هم‌اکنون ۶ هزار و ۴۰۰ واحد نمایشگاه خودرو کد رهگیری دریافت کرده‌اند.
وی افزود: با هماهنگی انجام شده با نیروی انتظامی این طرح تا دو ماه آینده اجرایی می‌شود و بر اساس آن تنها خودروهایی تعویض پلاک می‌شوند که معامله آنها در سامانه، ثبت شده و دارای کد رهگیری باشند. وی جلوگیری از سوءاستفاده در خرید و فروش خودرو، اعتماد مردم به معامله‌های خودرو، یکپارچه‌سازی اطلاعات واحدهای صنفی، یکسان‌سازی انعقاد قراردادها و جلوگیری از معامله خودروهای سرقتی را از مهم‌ترین اهداف ثبت در سامانه و دریافت کد رهگیری عنوان کرد.
وی افزود: بر اساس ماده ۲۸ قانون نظام صنفی، نداشتن کد رهگیری و ثبت نشدن معامله در سامانه ممنوع است و با آن برخورد می‌شود. رییس اتحادیه مشاوران خودروی کشور با بیان اینکه ۲۰ هزار واحد صنفی معامله خودرو در کشور فعال است، افزود: از این تعداد ۱۰ هزار واحد صنفی جواز کسب ندارند.
وی با تاکید بر قطع دلالی‌های خودرو و ثبت معاملات خودرو افزود: از این پس تنها نمایشگاه دارانی که دارای جواز کسب باشند می‌توانند در روزنامه آگهی فروش خودرو درج کنند.