گروه خودرو - هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران در حالی از چهارشنبه گذشته برپا شد که بار دیگر اختلافات میان انجمن قطعه‌سازان و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مانع از حضور تمام و کمال قطعه‌سازان در این گردهمایی تخصصی شد. هرچند امسال تعداد شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه بیشتر از سال گذشته بود، اما با این وجود عضو هیات‌مدیره انجمن قعطه‌سازان از کیفیت برگزاری هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات راضی به نظر نمی‌رسد. محمدرضا نجفی‌منش عکس مسوولان نمایشگاه که از افزایش تعداد شرکت‌کنندگان رضایت دارند، نمایشگاه قطعات خودروی امسال را فاقد بعد فنی و محلی برای داد و ستد بازرگانی می‌داند. اما هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات امسال که زمان برگزاری آن از تاریخ ۶ تا ۹ آذر ماه جاری بود، یک روز بیشتر (یعنی تا امروز ) به کار خود ادامه می‌دهد. این نمایشگاه به دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت یک روز بیشتر به کار خود ادامه می‌دهد تا به این واسطه میهمانان همایش بین‌المللی خودرو که روز گذشته فرصت دیدار از این نمایشگاه را نداشته‌اند، امروز بتوانند از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات و لوازم خودرو بازدید کنند. به نظر می‌رسد هماهنگی‌های لازم میان برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی قطعه و همایش بین‌المللی خودروسازان وجود نداشته است، زیرا اگر چنین هماهنگی وجود داشت هم‌میهمانان همایش خودروسازان می‌توانستند با فرصت بیشتری این نمایشگاه را ببینند و هم برگزارکنندگان زیر بار هز‌ینه‌های یک روز تمدید نمایشگاه نمی‌رفتند. به گفته مسوولان نمایشگاه تمام هزینه‌های تمدید یک‌روزه نمایشگاه قطعه توسط وزارتخانه پرداخت خواهد شد و غرفه‌داران برای برگزاری پنجمین روز نمایشگاه مجبور به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیستند. هرچند بسیاری از میهمانان همایش بین‌المللی خودرو امروز برای بازگشت به کشورهایشان بلیت دارند اما مسوولان نمایشگاه قطعه امیدوارند با وجود تمدید یک‌روزه نمایشگاه، میهمانان خارجی صنعت خودرو زمان کافی برای بازدید از این نمایشگاه را داشته باشند.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو امسال با حضور ۴۱۲ شرکت داخلی و ۳۰۶ شرکت خارجی و در مساحتی ۱۷ هزار و ۱۰۰ متری با یک روز تمدید فعالیت، امروز آخرین روز کاری خود را در انتظار حضور میهمانان خارجی به سر می‌برد. امسال ۱۵ کشور در نمایشگاه قطعات خودرو حضور دارند. لیست کشورهای شرکت‌کننده در این نمایشگاه در حالی از حضور کشورهای ایتالیا، ترکیه، انگلیس، چین، کره جنوبی، آلمان، تایوان، هند، برزیل، کانادا، فرانسه، ژاپن، لهستان، اسپانیا، پرتغال در تهران خبر می‌دهد که با نگاهی به غرفه‌های نمایشگاه امسال، از میان این ۱۵ کشور نامبرده تنها انبوه غرفه‌های چینی و ترک هستند که نظرها را به خود جلب می‌کنند. غرفه‌های چینی که می‌توان گفت سالن ۳۸ نمایشگاه بین‌المللی تهران را تماما به خود اختصاص داده‌اند با فانوس‌های سرخ چینی و پرچم این کشور از دیگر غرفه‌ها متمایز شده اند، غرفه‌های چینی‌ کوچک اما از نظر تعداد بسیار زیاد هستند. غرفه‌های ‌ترک نیز هرچند از نظر تعداد به غرفه‌های چین نمی‌رسند، اما جزو دیگر خارجی‌های شرکت‌کننده در این نمایشگاه هستند که می‌شد اثری از آنها دید، اما دیگر کشورهای شرکت‌کننده که نام‌هایی همچون آلمان، کره جنوبی، ژاپن یا ایتالیا در لیست آن دیده می‌شد کجای نمایشگاه بودند؟ آیا نام آنها تنها در لیست و به عنوان توجیهی برای بین‌المللی بودن این نمایشگاه آمده بود یا واقعا در نمایشگاه حضور داشتند. یکی از شرکت‌های ایرانی به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بیشترین شرکت‌کنندگان خارجی این نمایشگاه مثل هر سال چینی‌ها و ترک‌ها هستند. او در ادامه می‌گوید: قطعه‌سازان کشورهای اروپایی یا کشورهایی مانند ژاپن یا کره جنوبی در این نمایشگاه حضور مستقیم ندارند، در واقع حضور آنها در این نمایشگاه به واسطه محصولاتی است که نمایندگان آنها در ایران به نمایشگاه می‌آورند. به این ترتیب می‌توان متوجه دیده نشدن غرفه‌هایی از کشورهای نامبرده شد، در واقع آنها برای حضور در نمایشگاه قطعه ایران هیچ زحمتی به خود نداده‌اند و شرکت‌های تحت لیسانس آنها با به نمایش درآوردن قطعاتی محدود از این شرکت‌های بزرگ قطعه‌سازی، مهر بین‌المللی بودن را بر این نمایشگاه می‌زنند.

حضور انبوه شرکت‌های کوچک و بزرگ چینی و ترک در نمایشگاه امسال در حالی است که با توجه به توافقات ژنو و همایش بین‌المللی خودرو، غرفه‌داران ایرانی به برقراری ارتباط با قطعه‌سازان اروپایی بسیار امیدوار هستند. از نظر آنها چینی‌ها حداکثر استفاده را از بازار ایران کرده‌اند و حالا با بهبود فضای سیاسی و بین‌المللی زمان آن رسیده است که قطعه‌سازان ایرانی با حضور در کنار قطعه‌سازان اروپایی به توانمندی‌های بیشتری در تولید قطعه و حضور در زنجیره جهانی تامین قطعه دست یابند. در چنین شرایطی میهمانان خارجی همایش خودروسازان که قرار است از این نمایشگاه بازدید داشته باشند با خود چه فکر می‌کنند؟ یکی از غرفه‌داران در پاسخ به این سوال می‌گوید: اتفاقا اصلا بد نیست که آنها چینی‌ها را در این نمایشگاه ببینند، آنها با دیدن انبوه شرکت‌کنندگان چینی در این نمایشگاه متوجه فرصتی خواهند شد که به دلیل کنار کشیدن از ایران در حال از دست دادن آن هستند، به این ترتیب شاید تلاش بیشتری برای بازگشتن به بازار ایران داشته باشند. اما حضور فعال چینی‌ها و ترک‌ها در هشتمین نمایشگاه قطعات در حالی بود که قطعه‌سازان بزرگ ایرانی در این نمایشگاه حضور نداشتند. به گفته نجفی‌منش چنانچه برگزاری نمایشگاه به انجمن قطعه ‌سازان سپرده شود آنها می‌توانند نمایشگاه را با کیفیت بالاتری برگزار کنند. مساله «برگزارکننده» نمایشگاه قطعه چالشی است که این نمایشگاه هر سال با آن مواجه است اما آن‌طور که نجفی‌منش به دنیای اقتصاد می‌گوید، ظاهرا قرار است از سال آینده مسوولیت برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو به انجمن قطعه‌سازان ایران سپرده شود.