سایپانیوز - معاون صادرات و امور بین‌الملل سایپا با بیان اینکه هدف صادراتی این شرکت تا سال ۱۳۹۵ حدود ۲۰ درصد از محصولات تولیدی است، تاکید کرد: سیاست گروه خودروسازی سایپا بر این است که از این طریق بتواند به خودکفایی ارزی دست پیدا کند. محسن دستخوش جوان با اشاره به اولویت‌بندی چهار منطقه مهم دنیا در هدف‌گذاری‌های صادراتی سایپا گفت: مناطق آمریکای لاتین، آفریقا، خاورمیانه و منطقه CIS (کشورهای مشترک المنافع شوروی سابق) به عنوان مهم‌ترین اولویت‌های صادراتی سایپا درنظر گرفته شد. وی نخستین اولویت سایپا در اهداف صادراتی را بازارهای منطقه خاورمیانه برشمرد و افزود: علاوه بر کشورهای سوریه، عراق و افغانستان، در منطقه CIS نیز محصولات خود را به کشورهای آذربایجان، ترکمنستان و ازبکستان صادر کرده و موفق شدیم به بازار اوکراین با استانداردهای سخت‌گیرانه اروپایی وارد شویم.

جوان اضافه کرد: در همین راستا موضوع ورود به بازار بزرگ روسیه را در دستور کار داریم که بازاری اروپایی محسوب می‌شود و امیدواریم از ابتدای سال ۲۰۱۴ فعالیت ما در بازار روسیه با معرفی محصولات جدید به خصوص خودروهای تیبا و تیبا‌۲ آغاز شود.

جوان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شناسایی کف هرم بازارهای صادراتی تاکید کرد: ما با تکیه بر همین اصل در کمتر از چند سال ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو به عراق صادر کردیم.

وی سپس با اشاره به استراتژی‌های صادراتی سایپا در منطقه آفریقا از حضور سایپا در بازارهای سودان، مصر و الجزایر خبرداد و تاکید کرد: در کشور مصر با صادرات تیبا حضور خود را پررنگ‌تر کرده ایم و در کشور الجزایر به عنوان بزرگ‌ترین بازار آفریقا بعد از کشور آفریقای جنوبی برنامه‌ریزی‌های جدی شده تا بتوانیم در دور جدید اقدامات با حضور مستقیم در بازار محصولات خودمان را عرضه کنیم.

جوان اظهار کرد: در غرب و شمال غرب آفریقا در کشورهایی مانند سنگال، نیجر، ساحل عاج، نیجریه و غنا برنامه حضور جدی داریم و در حال مذاکره هستیم تا محصولات سایپا را در این بازارها با تیراژ بالاتر عرضه کنیم.

وی افزود: در امریکای لاتین نیز از سال ۲۰۰۶خط تولید محصولات سایپا با سرمایه‌گذاری مشترک با طرف خارجی در کشور ونزوئلا شروع به فعالیت کرده است و امیدواریم که بتوانیم دیگر کشورهای آن حوزه را نیز به بازارهای صادراتی محصولات خودمان تبدیل کنیم.