گروه خودرو-کیفیت خودروهای داخلی در مرداد ماه سال‌جاری در حالی اعلام شد که صدر و انتهای جدول رده بندی، تغییری نکرد و نیسان تیانا همچنان در صدر ماند و پراید نیز از جایش در قعر، تکان نخورد. بنابر اعلام شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، ۱۶ خودرو سواری که تیراژ آنها در مرداد ماه به حدنصاب لازم رسیده است، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و در دو گروه «خیلی خوب» و «خوب» دسته بندی شده‌اند. خودروهای تحت ارزیابی، در ۹ معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «نفوذ آب»، «صداهای غیرعادی»، «رنگ»، «بدنه»، «تزئینات داخلی و خارجی» و «تجهیزات الکتریکی» بررسی شده و بر حسب نمرات منفی به دست آمده، در رده‌های اول تا پانزدهم جدول رده‌بندی کیفی، جا خوش کرده‌اند. در ارزیابی مرداد ماه، خودروهایی مانند سوزوکی گرندویتارا، توجوی و البته پژو ۲۰۶ غایب هستند که غیبت آنها با تیراژ پایین شان در ارتباط است.

آن طور که در گزارش شرکت بازرسی آمده، در بخش عیوب فنی و عملکردی (سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان) خودروهای MVM۵۳۰ و سایپا X۱۳۱ بیشترین نمرات منفی را کسب کرده‌اند و در کل شاهد افت هشت درصدی میانگین نمره منفی این عیوب نسبت به گزارش قبلی هستیم. مگان و تندر-۹۰ بیشترین تاثیر را در این روند مثبت داشته‌اند.

اما در بخش تزئینات و مونتاژ (تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی)، خودروهای سمند و سایپا X۱۳۱ پارس خودرو بیشترین نمرات منفی را به دست آورده‌اند و در حالت کلی نیز میانگین نمره منفی در این بخش نسبت به گزارش قبلی، ۹/۳ درصد کاهش داشته است. رشد کیفی تزئینات دو خودرو لیفان و نیسان تیانا، سبب شده میانگین نمرات منفی در این بخش کاهش یابد.

همچنین در بخش «بدنه» پرایدهای سایپا و پارس خودرو حائز بیشترین نمرات منفی شده‌اند، هرچند در کل، میانگین کیفیت در این معیار ۶/۱ درصد پایین آمده است.بیشترین تاثیر در ایجاد این روند نزولی، به خودروهای تندر-۹۰ ایران خودرو و MVMX۳۳ مربوط می‌شود.طبق گزارش شرکت بازرسی، میانگین نمره منفی خودروها در بخش رنگ، نسبت به ماه قبل ۵/۶ درصد بهبود یافته که عمدتا مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای سایپا X۱۳۱ و تیبا در این بخش است. همچنین خودروهای پژو پارس خراسان و لیفان X۶۰ بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ به دست آورده‌اند. در مجموع اما تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروهای تحت ارزیابی، روند رو به بهبود ۹/۱۸ درصدی را به خود می‌بیند که این موضوع بیشتر به رشد کیفی پرایدها مربوط می‌شود.

اما در جمع ۱۶ خودرو تحت ارزیابی کیفی طی مرداد ماه، نیسان تیانا با تنها ۸/۲ نمره منفی، صدرنشین جدول کیفی باقی مانده است. «رنگ» و «تزئینات داخلی و خارجی» دو معیاری هستند که تیانا در آنها نمره منفی به خود می‌بیند. پس از این مونتاژی ژاپنی، در رده دوم جدول با مگان روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که وضع تولید مناسبی ندارد و جزو گران قیمت‌های بازار به شمار می‌رود. این خودرو در معیارهای تجهیزات الکتریکی، سیستم موتور،تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده و بیشترین آن با تزئینات در ارتباط است. در رده‌های سوم تا پنجم جدول، نام سه تندر به چشم می‌آید که در این بین، «پارس تندر» بهترین کیفیت را دارد. این محصول که فیس لیفت تندر به شمار می‌رود و در پارس خودرو تولید می‌شود، در سیستم موتور، تزئینات، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده است. پس از پارس تندر، هم خانواده اش یعنی تندر پارس خودرو در خانه چهارم جدول نشسته و در شش معیار نمره منفی به خود می‌بیند. سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی،تزئینات، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی، معیارهایی هستند که تندر پارس خودرو در آنها نمره منفی دارد و بیشترین شان

نیز به بدنه مربوط می‌شود. همچنین تندر ایران خودرو نیز که پشت سر همتای پارس خودرویی اش قرار گرفته، در معیارهای تزئینات، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی دارای نمره منفی است. بیشترین امتیاز منفی کسب شده توسط تندر ایران خودرو مشترکا به بدنه و رنگ آن مربوط می‌شود. در گزارش مرداد ماه نیز همچنان اختلاف کیفی میان تندر-۹۰‌ها به چشم می‌آید، به نحوی که آنها در بخش‌های مختلف، نمرات منفی متفاوتی کسب کرده‌اند.

لیفان بالاتر از چری

در جمع خودروهای چینی حاضر در جدول کیفی مرداد ماه، لیفان X۶۰ توانسته بهترین کیفیت را به خود اختصاص دهد. این خودرو شاسی بلند، جایگاه ششم جدول را به خود اختصاص داده و فقط صداهای غیرعادی در آن نمی‌پیچد. در بین هشت معیاری که لیفان در آنها نمره منفی به دست آورده، «بدنه» رکورددار به حساب می‌آید. دیگر لیفان حاضر در جدول یعنی مدل ۶۲۰، در رده هفتم و پشت سر هم خانواده اش قرار گرفته و فقط در تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی ندارد. بیشترین نمره منفی لیفان ۶۲۰ به بخش تزئینات آن مربوط می‌شود.

از لیفان‌ها که بگذریم، نام دو چینی دیگر یعنی MVM مدل ۵۳۰ و MVM مدل X۳۳ در جدول کیفی مرداد ماه به چشم می‌آید و این دو پایین‌تر از هم وطنانشان قرار گرفته‌اند. در این بین، مدل ۵۳۰ اوضاع بهتری دارد و با کسب نمره منفی در شش معیار، در رده سیزدهم جدول جا خوش کرده است. بیشترین نمره منفی این خودرو به بدنه آن مربوط می‌شود، هرچند در سیستم تعلیق و تزئینات نیز نمرات منفی بالایی دارد. همچنین مدل X۳۳ نیز که در پنج معیار حائز نمره منفی شده، رده چهاردهم را در اختیار دارد و بیشترین امتیاز منفی آن به تزئینات و سپس به بدنه اش مربوط می‌شود. در هیچ کدام از MVM‌های تحت بررسی، نه آب نفوذ می‌کند و نه صداهای غیرعادی می‌پیچد.

کیفیت پارس و سمند و ۴۰۵

اما به میانه‌های جدول برویم، جایی که پژو پارس، پژو ۴۰۵ و سمند، خانه‌های آن را به خود اختصاص داده‌اند. پارس در این بین بهترین کیفیت را دارد و به جز تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب، در سایر معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. این خودرو که هشتمین عضو جدول به شمار می‌رود، دارای کم کیفیت ترین رنگ در بین خودروهای تحت ارزیابی مرداد ماه است. پس از پارس در حالی با سمند در رده نهم جدول روبه‌رو می‌شویم که در این خودرو فقط آب نفوذ نمی‌کند. سمند بیشترین نمره منفی خود را در بخش تزئینات داخلی و خارجی به دست آورده که در بین ۱۶ خودرو تحت ارزیابی، رکورددار به حساب می‌آید.در جدول کیفی مرداد ماه، دو خانه به نام پژو ۴۰۵ ثبت شده که یکی به مدل تهرانی این خودرو و دیگری به مدل خراسانی آن مربوط می‌شود. ۴۰۵ تولید تهران اما اوضاع بهتری دارد و یک رده بالاتر از همتای خراسانی اش، در جایگاه دهم جدول نشسته است. ۴۰۵ رکورددار کسب نمره منفی در تجهیزات الکتریکی نیز به حساب می‌آید. این خودرو البته در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده که بیشترین آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. اتفاقا مدل خراسانی ۴۰۵ نیز بیشترین نمره منفی خود را در همین معیار می‌بیند. ۴۰۵ خراسان در ترمز هیچ نمره منفی ندارد و در مجموع نیز چندان تفاوت کیفی میان آن و همتای تهرانی اش به چشم نمی‌آید.

تیبا بالاتر از پراید

سری هم به تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در سایپا و پارس خودرو به تولید می‌رسند. تیبا که دوازدهمین عضو جدول است و بالاتر از MVM قرار دارد، در همه معیارها نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. همچنین پراید ۱۳۱ تولید سایپا که در رده پانزدهم جدول است، در همه معیارها نمره منفی دارد و علاوه بر این، در چهار معیار رکورددار کسب نمره منفی است. این خودرو بیشترین نمرات منفی را در سیستم موتور، ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب داراست.پراید۱۳۱ را پارس خودرویی‌ها نیز تولید می‌کنند که آخرین عضو جدول به شمار می‌رود و در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند. بیشترین نمره منفی این خودرو به تزئینات داخلی و خارجی آن مربوط می‌شود.

کیفیت خودروها در مرداد