تسنیم- وال استریت ژورنال به‌نقل از منابع آگاه اعلام کرد: شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در حال بررسی متوقف کردن فعالیت‌های خود در ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است. وال استریت ژورنال به‌نقل از منابع آگاه اعلام کرد: شرکت خودروسازی رنوی فرانسه در حال بررسی متوقف کردن فعالیت‌های خود در ایران به‌دلیل تحریم‌ها علیه این کشور است. به‌گفته این افراد توقف فعالیت رنو در ایران برای این شرکت بسیار زیان‌آور است زیرا باعث کاهش درآمد این شرکت از محل فروش محصولات خود به ایران و از دست رفتن دارایی‌های خود در این کشور خواهد شد.

بر اساس این گزارش پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران امیدها در مورد بهبود روابط بین ایران و غرب را افزایش داده است، اما تحریم خودروسازی ایران از سوی آمریکا از اول جولای امسال [۱۰ تیر ماه] به اجرا گذاشته شده و این مساله به‌همراه مشکل پرداخت شرکت رنو را مجبور کرده است تا فروش محصولات خود را در ایران کاهش دهد و در استراتژی خود در قبال ایران تجدید نظر کند.

سخنگوی شرکت رنو دراین‌باره گفت: مبادلات تجاری ما با ایران در حال کاهش یافتن است و ما چشم‌اندازی از آینده نداریم.

وی افزود: شرکت رنو در حال اتخاذ اقدامات مناسب در قبال تحریم‌های جدید آمریکا و بررسی میزان اثر آنها بر فعالیت‌های خود در ایران است.

شرکت خودروسازی رنوی فرانسه از چندین سال پیش اقدام به فروش محصولات خود به‌صورت سی‌کی‌دی به ایران می‌کند. تحریم‌های اتحادیه اروپا منعی در راه فعالیت رنو در ایران ایجاد نکرده است، اما این شرکت در صورت ادامه همکاری با ایران در معرض مجازات‌های آمریکا قرار خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا بدون اشاره به نام رنو گفت: این وزارتخانه موضوع تحریم‌های جدید را به اطلاع شرکت‌های خودروسازی رسانده است.

فروش شرکت رنو در ایران طی نیمه نخست سال‌جاری میلادی با کاهش ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۸ هزار و ۸۲ دستگاه رسید. به‌گفته مقامات رنو کل تولید خودروی ایران در این مدت ۴۱ درصد کاهش داشته و سهم رنو از این بازار از ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۸/۸ درصد در نیمه نخست امسال کاهش پیدا کرده است.

سخنگوی رنو افزود: به‌دلیل عوامل اقتصادی فروش رنو به ایران در حال حاضر کاهش یافته و به‌ویژه عرضه قطعات به مشتریان ایرانی کمتر شده است.

به‌گفته منابع آگاه اگرچه سهم بازار ایران از کل فروش جهانی رنو از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش پیدا کرده است توقف فعالیت‌های رنو در ایران تاثیر زیادی بر این شرکت خواهد گذاشت، زیرا این شرکت مجبور می‌شود قیمت کیت‌های خود را که بهای آنها پرداخت نشده یا پرداخت بهای‌شان در خارج از ایران ممکن نیست کاهش دهد.