گروه خودرو- اگر گذرتان به خیابان به آفرین تهران افتاده باشد، با آگهی‌ها و دست نوشته‌هایی روبه‌رو می‌شوید که در آنها نوشته شده: یک عدد کلیه به فروش می‌رسد و یا فروشنده خون هستیم. ماهیت این آگهی‌های مردمی، فروش اعضای بدن انسان‌هایی است که برای ادامه زندگی نیاز به پول داشته و کارشان به جایی رسیده که چاره‌ای جز فروش کلیه و خون خود ندارند. حکایت این روزهای خودروسازان نیز بی‌شباهت به این انسان‌ها نیست، چه آنکه آنها هم از بد ماجرا به فروش دارایی‌ها و اموال خود رو آورده‌اند. گویا مشکلات مالی به حدی خودروسازان ایرانی را به ستوه آورده که آنها مجبور شده‌اند به سراغ اموال و دارایی‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خود رفته و با فروش آنها، پولی به خزانه شاید خالی خود بریزند. برخی خودروسازان طی چند روز گذشته با درج آگهی در رسانه‌ها، برخی اموال و شرکت‌های زیرمجموعه خود را به فروش گذاشته‌اند تا از این راه تامین نقدینگی کرده و درآمدی کسب کنند.

به هر حال صنعت خودرو طی دو سال گذشته با ضعف مالی شدیدی روبه‌رو شده و از آنجاکه تسهیلات مالی و وام‌های بانکی نیز کم و به سختی در اختیار خودروسازان قرار می‌گیرد، تولید خودرو نیز افت فاحشی را به خود می‌بیند. حالا گویا خودروسازان از کمک‌های دولتی و بانکی ناامید شده و به فروش اموال خود روی آورده‌اند مانند همانی که مجبور به فروش اعضای بدن خود می‌شود.

البته فرق خودروسازان با فروشندگان اعضای بدن این است که کلیه و خون و... را روی هوا می‌زنند و به اصطلاح پولش نقد است، اما با این شرایطی که صنعت خودرو دارد، به خصوص تحریم‌هایی که این روزها گریبانگیر این صنعت شده، به نظر می‌رسد کمتر کسی حاضر به خرید شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان می‌شود.