خودروسازان کشور امروز در اقدامی مشترک قیمت جدید محصولات خود را اعلام خواهند کرد و مشتریان می‌توانند با مراجعه به نمایندگی و سایت‌های رسمی ، اقدام به ثبت نام برای خرید خودرو کنند. شورای رقابت دوشنبه هفته گذشته فرمول نهایی قیمت‌گذاری خودرو را اعلام و حتی کارگروه خودرو شورای رقابت نیز بر اساس این فرمول قیمت چند خودرو را تعیین کرد، اما خودروسازان بلافاصله واکنش نشان داده و مدعی شدند در محاسبه هزینه تولید و قیمت نهایی محصولات شان اشتباه شده است. آنها مدعی اند شورای رقابت برخی فاکتورهای موثر در هزینه تولید خودرو را مانند «بهره بانکی»، در فرمول موردنظر اعمال نکرده و از همین رو قیمت‌های حاصله از این فرمول، واقعی نیست. از آن سو هرچند شورای رقابت نیز تاکید کرده تغییری در فرمول خود نمی دهد و از مواضع‌اش کوتاه نخواهد آمد، اما به گفته خودروسازان، صحبت‌هایی انجام شده و قیمت‌هایی که فردا اعلام می‌شوند، مورد توافق طرفین است.

طبق آنچه شورای رقابت اعلام کرده، قیمت خودروها باید بین ۱۱ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند، اما ظاهرا خودروسازان به کاهش هشت تا ۱۰ درصدی قیمت رضایت داده‌اند و قیمت‌های اعلامی فردا نیز متاثر از همین کاهش‌ها خواهند بود. طبق اعلام خودروسازان، مشتریان می‌توانند از فردا با مراجعه به نمایندگی‌ها و سایت اینترنتی آنها، برای خرید خودرو با قیمت‌های جدید اقدام کنند. همچنین برای آن دسته از مشتریانی که پیش تر ثبت نام کرده‌اند نیز مبنای محاسبه قیمت خودرو، نرخ‌های جدید خواهد بود. خودروسازان ظاهرا این قول را هم داده‌اند که ما‌به‌التفاوت قیمت‌های جدید و قدیم خود را به مشتریان باز خواهند گرداند.

اما شورای رقابت در حالی اعلام کرده ملاک عملش فرمول اعلامی است که خودروسازان نیز می‌گویند بر مبنای همان فرمول قیمت‌گذاری کرده‌اند. به گفته آنها، فرمول شورای رقابت بر پایه ضرایب تورم و هزینه تولید استوار است، حال آنکه این شورا برخی هزینه‌های مالی مانند «نرخ بهره بانکی» را در ضرایب مربوطه لحاظ نکرده است. در واقع حرف خودروسازان این است که برخی هزینه‌های تولید در فرمول شورای رقابت از قلم افتاده‌اند و آنها خود اقدام به لحاظ کردن این «از قلم افتاده‌ها» کرده‌اند. حال باید دید قیمت‌هایی که ظهر امروز اعلام می‌شوند، تا چه حد با فرمول اعلامی شورای رقابت متفاوت خواهد بود و این شورا چه واکنشی در قبال اقدام خودروسازان نشان خواهد داد؟