آخرین گزارش شرکت بازرسی از کیفیت خودروهای داخلی منتشر شد

گروه خودرو- شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران آخرین گزارش خود در مورد رضایت مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی را به تازگی منتشر کرده است. این گزارش براساس ارزیابی مشتریان از محصولات داخلی بین سال‌های ۸۲ تا ۸۵ به دست ‌آمده و یک‌میلیون و ۳۲۸هزار مشتری خودروسازها درسراسر کشور در این زمینه مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هدف از این پرسشگری را تهیه محتوا و اطلاعات اولیه برای ارتقای کیفی محصولات و خدمات براساس نیاز مشتریان، به منظور حفظ و توسعه بازار صنایع تولیدی داخلی عنوان کرده است. این شرکت گزارش مزبور را متفاوت از دیگر گزارش‌های تهیه شده در این زمینه خوانده، چرا که نتایج نظرسنجی گزارش اخیر از دل نظرات و ارزیابی مشتریان بیرون آمده و نه از بررسی کارشناسان و نمرات به دست آمده از ارزیابی خودروها در چارچوب استانداردهای داخلی و خارجی. اما از دیگر خصوصیات گزارش تهیه شده آن است که هر گزارشی به طور اخص برای یک شرکت خودروساز تهیه شده و نظرسنجی به همراه تحلیل محتوا نیز تنها برای شرکت مورد بررسی ارسال شده است. به طور مثال گزارش میزان رضایت مشتریان از محصولات ایران‌خودرو تنها برای شرکت مزبور فرستاده شده و به این ترتیب هر شرکتی گزارشی از میزان رضایت مشتریان در دست دارد که دیگر شرکت‌ها از آن بی خبرند، اما گزارش تنها شرکتی که به دستمان رسید مربوط به گروه صنعتی ایران‌خودرو بود که سطح میزان رضایت مشتریان از محصولات این شرکت طبق نظرسنجی‌ها حاکیت از رشد کیفیت از نگاه مشتریان شرکت مزبور داشت. در نظرسنجی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از مجموع یک‌میلیون و ۳۲۸هزار مشتری خودروسازهای داخلی، تعداد ۱۷۹هزار مشتری محصولات ایران‌خودرو بوده‌اند. ۷۰درصد مشتریان این شرکت خودروی ۲۰۶ را به لحاظ کیفی مورد تایید قرار داده و از خودروی مذکور اظهار رضایت کرده‌اند. ۲۰۶ با کیفیت‌ترین محصول از نگاه مشتریان شناخته شده و پس از آن خودروی پارس، سمند و ۴۰۵ با رضایت ۶۰درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند، اما در پرسشنامه‌، ارزیابی رضایت مشتریان در طرح شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران از مشتریان خواسته شده میزان رضایت خود از کیفیت عملکرد هر یک از اجزای خودرو مانند موتور (شتاب، مصرف سوخت، قدرت و ...) ترمز، سیستم تعلیق و انتقال قدرت، وسایل برقی و تزیینات و بدنه را مشخص کنند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که محصولات این شرکت از ۸/۵۷درصد در سال ۸۲ به ۷/۶۲در سال ۸۵ افزایش داشته است و دیگر آن‌که افزایش رضایت در کیفیت بیش از قطعات تزیینی ظاهری، در سیستم‌های عملکردی خودروها نمود پیدا کرده است.

مقطعی حرکت نکردیم

غلامرضا حاجی‌خانی مدیر تضمین کیفیت ایران‌خودرو شاید تنها مدیری باشد که از گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیش از حد اظهار خوشحالی می‌کند. وی معتقد است که شرکت ایران‌خودرو در زمینه میزان رضایت مشتری از ۵۷درصد به ۶۲درصد رسیده و این روند مداوم و فاقد افت و خیز بوده است. طبق جدول و نمودار رضایتمندی از کیفیت خودروهای شرکت ایران‌خودرو این شرکت از نظر رضایتمندی مشتریان در سال ۸۲ رشدی معادل ۸/۵۷درصد در سال ۸۳ به میزان ۲/۶۰درصد و در سال ۸۴ این رقم به ۱/۶۱درصد و در سال ۸۵ به رقم ۷/۶۲درصد دست پیدا کرده است. طبق جدول مزبور، رضایتمندی مشتریان در شرکت ایران‌خودرو از سال ۸۲ روندی صعودی پیدا کرده است. حاجی‌خانی در زمینه رشد رضایتمندی مشتریان در این شرکت عنوان می‌کند که ارقام مربوط به جدول رضایتمندی شرکت بازرسی، نشان‌دهنده آن است که وضعیت کیفی محصولات ایران‌خودرو از متوسط کل صنایع در کشور بالاتر بوده است، وی همچنین در جداول مذکور به رضایتمندی مشتریان از قسمت فروش شرکت اشاره کرده و می‌گوید: مشتریان این گروه صنعتی ۷/۳۶درصد از فروش محصولات، اظهار رضایت داشته‌اند، چرا که طی چند سال اخیر با وجود تورم ۱۵درصدی در کشور قیمت خودرو افزایش پیدا نکرده و اگر قیمت رشد می‌یافت شاید سطح کیفی نیز به همان ترتیب افزایش پیدا می‌کرد. حاجی‌خانی همچنین به ذکر سه عامل محدودکننده در افزایش سطح رضایتمندی مشتریان اشاره کرده و عنوان می‌کند که عدم افزایش قیمت خودرو، میزان ارزبری و همچنین ورود خودروهای خارجی که سطح انتظارات مشتریان داخلی را افزایش می‌دهد، از جمله عواملی هستند که در رضایتمندی مشتریان اثرگذار است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: ارقام مربوط به رضایتمندی مشتریان این شرکت چه میزان با ارقام خودروسازهای جهان فاصله دارد، می‌گوید:‌ هم‌اکنون هیچ استانداردی در دنیا در مورد رضایتمندی مشتریان وجود ندارد، بلکه روند این رضایتمندی در طول زمان نمودار می‌شود.