خبرگزاری فارس- دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره ۱۳ گفت: دستورالعمل نصب برچسب مصرف انرژی بر روی خودروهای تولیدی به‌زودی به شرکت‌های خودروساز ابلاغ می‌شود. حسین بهمن‌آبادی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه، طبق ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی تبصره ۱۳ از ابتدای مهرماه نصب برچسب انرژی برروی وسایل نقلیه موتوری تولید داخل و وارداتی الزامی بوده، چرا اجرایی نشده است، گفت: تمام مقدمات اجرای این ماده آماده شده است.

وی یادآور شد: اجرای این ماده دارای چند فرآیند بود که این فرآیندها اجرا شده و تنها کار باقی‌مانده ابلاغ دستورالعمل آن به شرکت‌های خودروساز است.

بهمن‌آبادی تاکید کرد: مرحله ابلاغ دستورالعمل اجرایی را نیز پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم ظرف چند روز آینده ابلاغ و اجرایی ‌شود.

دبیر کمیته انرژی ستاد تبصره ۱۳ توضیح داد: نصب برچسب مصرف انرژی بر روی خودروهای تولیدی نشان‌دهنده این خواهد بود که میزان مصرف سوخت هر خودرو چقدر است.

وی گفت: چشم‌انداز اجرای این دستورالعمل، ممنوعیت و توقف تولید خودروهای پرمصرف خواهد بود، البته در شروع خودروسازان تنها موظف به اعلام میزان مصرف سوخت بر روی برچسب به منظور فرهنگ‌سازی در جهت بهینه‌سازی مصرف هستند.

در ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی ستاد تبصره ۱۳ آمده است: «نصب برچسب مصرف انرژی (با ذکر رتبه انرژی) بر روی وسایل نقلیه موتوری تولید داخل و وارداتی بنزین سوز از اول مهرماه ۱۳۸۶ و گاز‌سوز و نفت‌سوز از اول اسفندماه ۱۳۸۶ الزامی است.»

این گزارش حاکی است، در کشورهایی که عرضه سوخت با قیمت‌های واقعی انجام می‌شود، داشتن برچسب انرژی از الزامات عرضه خودرو به بازار است و تمامی خودروها در این کشورها دارای برچسب میزان مصرف سوخت هستند.