مژگان میرزایی- پس از واگذاری 1000دستگاه اتوبوس از محل تبصره 13 به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور، امروز در راستای اجرای اهداف این ستاد، تعداد 880دستگاه اتوبوس گازسوز و دیزلی به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور تحویل داده خواهد شد.

از مجموع اتوبوس‌های تحویلی طی هفته گذشته تاکنون، ۱۲۰دستگاه اتوبوس توسط شرکت‌های خودروساز تحویل داده شده و ۸۸۰دستگاه اتوبوس باقی مانده نیز امروز به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور خواهد پیوست.
علی‌اکبر محرابیان سرپرست وزارت صنایع و معادن در مراسم واگذاری 7هزار و300دستگاه تاکسی به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور، وعده داده بود که تا پایان شهریور‌ماه یک‌هزار و 800دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور خواهد شد که به این منظور هفت کارخانه ایران‌خودرو‌دیزل، شهاب‌خودرو، عقاب‌افشان، آکیا‌خودرو، پیشرو یدک، زرین‌خودرو و زامیاد تولید این تعداد اتوبوس را بر عهده گرفته‌اند. از مجموع هفت شرکت تولیدکننده اتوبوس‌ تنها 3شرکت طی هفته‌های گذشته موفق به انجام تعهدات خود شده‌اند و مابقی خودروسازان کلیه تعهدات خود را طی مراسم امروز انجام می‌دهند.
۳۲۰دستگاه از اتوبوس‌های آماده واگذاری تولید شرکت ایران‌خودرو دیزل بوده که این شرکت تاکنون ۶۰دستگاه اتوبوس از تعهدات خود را تحویل داده و ۱۲۰دستگاه مابقی را نیز طی مراسم امروز به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تزریق خواهد کرد. شرکت شهاب‌خودرو نیز متعهد به تولید و واگذاری ۲۸۰ دستگاه اتوبوس بوده که تاکنون هیچ اتوبوسی را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور واگذار نکرده و طی مراسم امروز به مجموع تعهدات خود عمل خواهد کرد از سوی دیگر شرکت‌ عقاب افشان نیز می‌بایست در مجموع ۱۱۵دستگاه اتوبوس را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور تحویل دهد که این شرکت تاکنون ۴۰ دستگاه اتوبوس از تعهدات خود را تحویل داد و ۷۵دستگاه باقی مانده را نیز امروز به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور واگذار خواهد کرد.
شرکت آکیا خودروی تبریز نیز از سوی ستاد تبصره 13 و در راستای اجرای اهداف این ستاد، متعهد به تولید و واگذاری 115 دستگاه اتوبوس شده بود که این شرکت نیز مانند شهاب خودرو تاکنون موفق به انجام تعهدات خود نشد و کلیه اتوبوس‌های تولیدی خود را امروز تحویل ناوگان خواهد داد. ستاد تبصره 13 به منظور گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، واردات اتوبوس را نیز در دستور کار خود قرار داد. به همین منظور پیشرو یدک اصفهان واردات 100دستگاه اتوبوس را در برنامه کاری خود قرار داده که از مجموع 100 دستگاه اتوبوس که قرار بود توسط این شرکت وارد کشور شود، 80دستگاه اتوبوس در حال ترخیص از گمرک است و به زودی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور خواهد پیوست از سوی دیگر دو شرکت زرین خودرو و زامیاد نیز در مجموع تولید 70دستگاه اتوبوس را متعهد شده بودند. از مجموع 70 دستگاه اتوبوس شرکت زرین‌خودرو متعهد به واگذاری 40دستگاه اتوبوس بود که این شرکت تاکنون 20 دستگاه اتوبوس را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تحویل داده و مابقی را نیز امروز واگذار خواهد کرد. شرکت زامیاد نیز متعهد به تولید 30درستگاه اتوبوس بوده که کلیه اتوبوس‌های تولیدی این شرکت در مراسم امروز واگذار خواهد شد.
مراسم واگذاری ۸۸۰دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور در شهرهای تهران، سمنان، اصفهان و تبریز صورت خواهد پذیرفت.
از سوی دیگر 30درصد اتوبوس‌های مذکور متعلق به تهران و 70درصد مابقی متعلق به شهرستان‌ها خواهد بود.