قطعه‌سازان رنو استانداردهای مناسب برای تولید تندر-90 را دارند

خبرگزاری فارس- یک کارشناس صنعت خودرو و قطعه‌سازی گفت: قطعه‌سازان ایرانی همکار با شرکت رنو در پروژه تندر-۹۰ از فیلترهای متعددی عبور کرده و استانداردهای کیفی برای تولید قطعات تندر-۹۰ را در اختیار دارند. ساسان قربانی، اظهار داشت: وقتی محصول جدیدی وارد خط تولید می‌شود، مشکلاتی بروز می‌کند و این مشکلات می‌تواند ناشی از خط تولید، تامین‌کننده قطعات، برنامه‌ریزی و‌سازماندهی کار و مسائل مختلف باشد که هر یک می‌تواند مانع تحقق

برنامه‌‌ها شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان این مشکلات را به صفر رساند، گفت: در زمانبندی که برای عرضه تندر-۹۰ به بازار شد، تاخیر‌هایی به وجود آمد که دلایل مختلفی داشت، اما پیگیری‌هایی انجام‌شده نشان می‌دهد روند رو به رشدی در تیراژ تولید تندر ایجاد شده است و به زودی تولید این محصول در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو افزایش خواهد یافت.

قربانی در پاسخ به این پرسش که این ادعا بر چه مبنایی مطرح می‌شود، اظهار داشت: برخی قطعات به لحاظ تیراژ و برخی به لحاظ کیفی به سطح مطلوب نرسیده بودند و در‌حال‌حاضر در جهت بهبود این وضعیت کار می‌شود و روند فعلی ادامه نخواهد یافت.

وی تاکید کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان شدیدا در تلاشند که مشکلات را برطرف کنند.

وی در عین حال بخشی از مشکل تاخیر در تحویل تندر نود را ناشی از کمبود مواد‌اولیه برای خطوط خودروسازان عنوان کرد و افزود: این مشکل نیز به محدودیت‌های واردات و گشایش LC بر می‌گردد، هم‌اکنون اکثر صنایع کشور با چنین مشکلی دست به گریبان هستند، اما در صنعت خودروسازی این امر بروز بیشتری دارد.

وی تلویحا به تاثیر تحریم‌ها بر روند تولید تندر-۹۰ اشاره کرد و گفت: مشکل قطعه‌سازان برای تامین نقدینگی جاری نیز از مواردی است که تولید را تحت‌تاثیر قرار داده و تبعات این مشکل امروز بروز کرده است، زیرا وارداتی که می‌شد چند ماه قبل راحت‌تر انجام داد به دلیل کمبود نقدینگی انجام نشد و الان هم اگر منابع تامین شود، محدودیت‌هایی برای انجام واردات وجود دارد.

قربانی با رد این موضوع که شرکت رنو تنها کیفیت محصولات ۵ قطعه‌ساز ایرانی را برای تولید تندر نود تائید کرده است، تاکید کرد: اکثریت قریب به اتفاق شرکت‌هایی که با رنو پارس کار می‌کنند، استانداردهای لازم برای تولید قطعات تندر-۹۰ را در اختیار دارند. البته ممکن است چند شرکت در این زمینه کاستی‌هایی داشته باشد.