گروه خودرو- تاکنون بیش از ۳هزار و ۵۰۰دستگاه اتوبوس فرسوده از رده خارج شده. این مطلب را محمد رحتمی، وزیر راه و ترابری در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرده است. پایین آوردن متوسط سن ناوگان اتوبوسرانی کشور از برنامه‌های اساسی به شمار می‌رود که در قالب طرح نوسازی این ناوگان از سال ۱۳۷۸ آغاز شده است. تا قبل از این سال متوسط سن اتوبوس‌ها ۱۸ سال بود که با توجه به میزان تردد آنها در جاده‌های ناهموار کشور پایین آوردن متوسط سن ناوگان اتوبوسرانی به عنوان یک نیاز اساسی احساس می‌شد.

به گفته مسوولان در طی این ۸ سال به تدریج متوسط سن ناوگان مربوط به ۱۲ سال کاهش یافته است. البته در حال حاضر با توجه به سهمیه‌بندی بنزین و محدودیتی که مردم در استفاده از خودروهای شخصی خود جهت سفرهای شهری و بین شهری دارند، مسلما بیش از پیش به استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی روی خواهند آورد که با توجه به این موضوع و در نظر گرفتن آمار بالای تصادفات جاده‌ای در کشور طرح توسعه و نوسازی این ناوگان بیش از گذشته نمود پیدا کرده است. چرا که میزان مرگ و میر بالا در سفرهایی که در قالب حمل‌ونقل عمومی صورت می‌گیرد علاوه بر مشکلات مربوط به راه‌های کشور و تخلفات رانندگان به کیفیت نازل وسایل نقلیه این ناوگان نیز مربوط می‌شود، به طوری که اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های به کار گرفته شده در این ناوگان از لحاظ ایمنی و به کارگیری تجهیزاتی که سلامتی مسافران را تضمین کند در سطح بالایی قرار ندارد.

مساله بعدی مینی‌بوس‌ها هستند که بخش عمده‌ای از سفرهای صورت گرفته مردم نیز توسط این وسایل نقلیه انجام می‌شود.

البته بنا بر گزارش‌ها، در حال حاضر مینی‌بوس‌های در حال تردد کشور از متوسط سن حدودا ۲۳سال برخوردارند که به هیچ وجه این میزان سن مناسب شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور نیست. البته در این زمینه می‌توان به خودروسازان کشور نیز ایراد گرفت، چرا که آنها سهم نسبتا اندکی از تولیدات خود را به اتوبوس و مینی‌بوس اختصاص می‌دهند که همین امر می‌تواند یکی از دلایل مهم عدم توسعه و نوسازی مینی‌بوس‌ها به شمار رود. البته ظاهرا و به گفته مسوولان امر قرار است ظرفیت این ناوگان تا ۱۲۰درصد افزایش یابد.