پایان نمایشگاه خودروی فرانکفورت
گروه خودرو- شصت و سومین نمایشگاه دوسالانه خودروی فرانکفورت در حالی روز‌گذشته به کار خود پایان داد که در این دوره با استقبال شایان توجه شرکت‌های تولیدی از یکسو و بازدیدکنندگان از سوی دیگر روبه‌رو شد.

همین استقبال بوده که از سال‌ها قبل نمایشگاه خودروی فرانکفورت را به عنوان معتبرترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه خودروی جهان در کانون توجه جهانیان قرار داده است. اگرچه این روزها هوای فرانکفورت اندکی سردتر در میانگین دمایی است که برای این فصل از سال می‌توان انتظار داشت لیکن استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه به حدی بود که برگزارکنندگان و رسانه‌ها را به تعجب واداشت.
در نمایشگاه امسال نزدیک به هزار شرکت دست‌اندرکار صنعت خودرو حضوری فعال داشتند و تقریبا تمامی محصولات شرکت‌های خودروساز در ده سالن بزرگ مرکز نمایشگاهی فرانکفورت و فضاهای روباز این مرکز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته بود. نمایشگاه امسال مشخصه‌هایی داشت که آن را از وجوهی از نمایشگاه‌های سال‌های قبل متمایز می‌کرد. حضور گسترده خودروسازهای چینی، تعدد مدل‌های کوچک و به اصطلاح ساب کامپکت به نمایش درآمده و گرایش غیرقابل انکار خودروسازها به تولید محصولاتی کم‌مصرف با حداقل آلایندگی در زمره مهم‌ترین مشخصه‌های نمایشگاه امسال بود.
برای نمایشگاه امسال وجوه متمایز‌کننده دیگری را هم می‌توان برشمرد. فولکس‌واگن و آئودی در غرفه‌ای مشترک محصولات خود را به نمایش گذاشته بودند و فورد تمامی برندهای زیرمجموعه خود را در یک سالن و زیر یک سقف جای داده بود. با این همه نمایشگاه امسال توجه زیادی را به خود جلب کرد و برای کمتر از دو هفته در کانون توجه علاقه‌‌مندان صنعت خودرو قرار داشت.
ظهور مینی‌ها
رقابت خودروسازهای جهان برای تولید خودرویی کوچک و به نسبت ارزان‌قیمت که بتواند نیازهای جامعه شهری را که خواستار داشتن خودرویی کوچک با قابلیت بالا در خیابان‌های شلوغ باشد به امری فراگیر تبدیل شده است.
همین مساله موجب شده مینی‌ها در نمایشگاه امسال فرانکفورت به ستاره غرفه شرکت‌های حاضر در نمایشگاه تبدیل شوند. فیات اگرچه نمونه‌ای از نو طراحی شده از FSOO را به نمایش درآورده بود اما آنچنان که سرجیو مارجیونه، مدیر عامل این شرکت اعلام کرده است، فیات تا سال 2009 مدلی کاملا جدید را در بخش خودروهای ساب کامپکت روانه بازار می‌کند.
دایملر نیز با به نمایش درآوردن Four۲ و رنو با پرده‌برداری از Twingo اشتیاق خود بر حضور در بخش‌ خودروهای ساب‌کامپکت رانشان دادند. تویوتا Endo را در غرفه خود رونمایی کرد. که خودرویی کوچک است. فولکس‌واگن نیز خود را برای تولید VP، خودرویی دونفره با مشخصات منحصر به فرد آماده می‌کند.
یورش چینی‌ها
امروز دیگر همانند سال‌های گذشته حضور شرکت‌های چینی در نمایشگاه‌های خودرو عجیب و تحیربرانگیز نیست. این واقعیتی ملموس در نمایشگاه خودروی فرانکفورت بود که جهانیان دیگر به آینده صنعت خودروسازی چینی به دیده تردید نمی‌نگرند.
علاوه بر حضور خودروسازهای چینی چون SAIC و گروه خودروسازی سانچینگ در نمایشگاه فرانکفورت نکته جالب این بود که اکثر غول‌های خودروساز جهان در اعلام طرح‌های آینده خود از چینی‌ها به عنوان شرکای خود یاد می‌‌کردند.
خودروهایی مفهومی با نگاه به محیط‌زیست
افزایش مداوم بهای بنزین در ماه‌های اخیر به علاوه تداوم روند گرم شدن هوای زمین چاره‌ای جز روی‌آوردن به تولید خودروهای کم‌مصرف و به اصطلاح سبز پیش‌روی خودروسازها نگذاشته است. غرفه‌های مختلف نمایشگاه خودرو فرانکفورت مملو از خودروهای مفهومی‌ بود که برجسته‌ترین مشخصه آنها کاهش مصرف سوخت در قیاس با همتایان کنونی‌ آنها است. تعداد این خودروها به قدری زیاد بود که در هر غرفه حداقل یکی از آنها وجود داشت.
در بین همه این محصولات تویوتا ۱Q، هیوندای I-Blue و فورد Verue به ستاره‌های نمایشگاه تبدیل شده بودند. ۱Q خودرویی شهری با پایین‌ترین سطح آلایندگی ممکن برای خودروهای شهری است. ۱-Blue خودرویی با سلول سوختی است که ارزش مورد نیاز خود را از سوزاندن هیدروژن تامین می‌کند و موتوری ۱۳۴اسب‌بخاری دارد که به این خودرو کمک می‌کند به سرعتی در حدود ۱۵۰کیلومتر دست پیدا کند. Verue هم نمادی از تلاش فورد برای پیوند زدن فناوری‌های نوین به صنعت خودرو است.فصل مشترک همه این محصولات مصرف کم و کاهش میزان آلایندگی بود. تلاشی که گویی همه خودروسازها به یک اندازه به آن رغبت پیدا کرده‌اند.