چگونه می‌توان بر مشکلات تولید انبوه خودروی تندر 90 فائق آمد

با توجه به مباحث گوناگونی که در خصوص تولید خودروی تندر ۹۰ از سوی برخی مسئولین اخیرا مطرح گردیده و به جهت ایجاد اطمینان برای مشتری و مصرف‌کننده خودرو بر آن شدیم که با یکی از قطعه‌سازانی که قطعات اصلی پرسی بدنه تندر ۹۰ را تولید می‌نمایند مصاحبه‌ای داشته و نظرات ایشان را جویا شویم. مصاحبه ذیل نظرات آقای مهندس حمیدی مدیرعامل شرکت سایپا پرس را منعکس می‌نماید. آقای حمیدی، علت انتخاب سایپا پرس برای تولید قطعات اصلی بدنه خودروی ال ۹۰ چه بوده است؟

همانگونه که طی بازدید از خطوط تولید ملاحظه گردید، شرکت سایپا پرس با داشتن خطوط پرس مدرن رباتیک و با تکنولوژی روز در حال حاضر یکی از برترین شرکتهای تکنولوژیکی ایران و حتی خاورمیانه است و این شرکت به جهت تحقق رسالت تولید قطعات اصلی پرسی بدنه خودروهای گروه سایپا سرمایه‌گذاری، تجهیز و احداث گردیده و به‌علت منحصر به فرد بودن این ویژگیها و همچنین توان سازماندهی، موقعیت و استقلال مکانی کارخانه و نیز پتانسیل قابل توجه اقتصادی، مورد توجه خاص شرکت رنو پارس قرار گرفت.

شایان ذکر است که در حال حاضر تعدادی از قطعات اصلی بدنه خودروی پراید (روزانه ۱۷۰۰ ست) و حدود ۱۴۵ قطعه بدنه و قطعات فوق ایمنی زانتیا با رعایت استانداردهای ویژه خودروسازی و انطباق با معیارهای بین‌المللی نظیر ISO TS / ۱۶۹۴۹ و... در این شرکت تولید می‌گردد.

شنیده‌ها حاکی از این است که یکی از دلایل عمده عدم تحقق برنامه تولید خودروی ال ۹۰ تامین نشدن به موقع قطعات از سوی برخی از قطعه‌سازان می‌باشد، نظر شما در این خصوص چیست؟

توجه داشته باشید که ضرورت تحقق برنامه تولید خودرو به سه عامل غیرقابل تفکیک بستگی دارد:

۱ - تعهدات کمپانی مادر (رنو پارس) به خودروسازان

۲ - مدیریت مناسب بر زنجیره تامین و تعهدات رنو پارس به قطعه‌سازان

۳ - تولید و تامین قطعه از طرف قطعه‌سازان، که طبعاً عامل مدیریت نامناسب بر زنجیره تامین اثرات مستقیم بر تولید و تامین قطعات خواهد داشت.

مطلعید که در فرآیند تکوین و تولید محصول (خودرو) حتی فقدان قطعات کوچکی نظیر بوق منجر به کندی و یا توقف کل زنجیره تولید خواهد شد.

قابل ذکر است که براساس مستندات موجود، شرکت سایپا پرس هیچگونه توقفی از ابتدا تاکنون در خطوط تولید خودروسازان ایجاد ننموده و حتی علی‌رغم مشکلات فراوان، این قابلیت در شرکت سایپاپرس وجود داشته که بیش از میزان نیاز تولید روزانه خودروسازان، قطعات مربوطه را تامین نماید.

آقای حمیدی راهکارهای پیشنهادی شما برای فائق آمدن بر مشکلات به جهت دستیابی به تولید انبوه پایدار چیست؟

همانگونه که اطلاع دارید عواملی نظیر تجهیزات و ماشین‌آلات، نیروی انسانی، مواد اولیه و منابع مالی از نیازهای اولیه و اساسی تولید است. لیکن در مورد خودروی تندر ۹۰ با توجه به تعهدات متقابل، لازم است مسئولیتها شفاف گردد.

سایپا پرس با بکارگیری ماشین‌آلات رباتیک مدرن، نیروی انسانی مجرب آموزش‌دیده با سرانه آموزشی ۲۴ ساعت، تامین مواد اولیه برای ۷۵۰۰۰ دستگاه خودروی تندر ۰۹ (به جهت ۲۵ قطعه اصلی از حدود ۳۰۰ قطعه بدنه) و همچنین علیرغم مشکلات اقتصادی، بودجه مالی سنگین و قابل‌توجهی را به این پروژه اختصاص داده است و شایسته است که شرکت رنو پارس نیز به تعهدات خود مبنی بر تامین و اصلاح قالبها و ابزارهای اتوماسیون، منطبق با ماشین‌آلات و رفع مشکلات ناشیه اقدام نماید که این مهم افزایش تولید را نیز دربر خواهد داشت و از سوی دیگر با مطالعه واقع‌بینانه و استفاده بهینه از فرصت‌های تامین و تدارک داخلی و خارجی نسبت به تدوین برنامه رشد تولید واقعی و اجرایی اقدام نماید و همچنین با ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در قطعه‌سازان و خودروسازان رسالت مدیریت زنجیره تامین را به نحو مطلوب معمول دارد.

همانگونه که مستحضرید تاکنون صرفاً ۸‌% از برنامه تولید خودرو محقق گردیده که معضلات اقتصادی فراوانی را سبب خواهد شد که نمونه‌ای از آن ایجاد مشکلات نقدینگی در سایپا پرس ناشی از خرید مواد اولیه براساس برنامه رویائی تولید خودرو از سوی رنو پارس می‌باشد.

پیشنهاد می‌شود که با توجه به وجود شرکتهای مدیریت زنجیره تامین متعلق به خودروسازان داخلی از تجارب ارزنده آنها در بخشی از ماموریت مدیریت بر زنجیره تامین خودروی تندر ۹۰ بهره‌برداری گردد که طبعاً ضروریست کلیه رویه‌ها و استانداردها و مقررات فنی و کیفی شرکت رنو نیز پوشش داده شود.

در خاتمه، امید است با بهره‌گیری از فرصت‌ها و پتانسیل‌های مناسب در قطعه‌سازان شاهد تولید قطعات با کیفیت و کمیت مورد انتظار مشتریان باشیم و با هماهنگی و همکاری مناسب در آینده‌ای نزدیک بر کلیه مشکلات فائق آمده و شاهد تولید اثربخش باشیم.