ایسنا- بحث کیفیت قطعات خودرو رابطه مستقیمی با سرمایه‌گذاری و مسائل مربوط به تحقیق و توسعه دارد و با توجه به این، دولت در خصوص دادن تسهیلات در این بخش‌ها به قطعه‌سازان کمک ناچیزی کرده است. محسن رزمخواه، عضو هیات مدیره انجمن‌سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، با بیان این مطلب افزود: کیفیت قطعات خودرو در حال حاضر نسبت به ۱۵ سال گذشته بهتر شده است، ولی برای بهبود کیفیت آن متناسب با استانداردهای جهانی باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی خطوط تولید انجام شود.

وی در خصوص کمک دولت‌ها به قطعه‌سازان در سایر کشورها افزود: کشورهای دیگر تسهیلات خوبی در این باره در اختیار خودروسازان قرار می‌دهند و حتی وام‌های بلاعوض و بدون بهره در اختیارشان می‌گذارند، به‌طوری که صنایع آنها می‌توانند صادرات نیز انجام دهند، ولی در حال حاضر تعداد کمی از قطعه‌سازان ما قادر به صادرات هستند.

وی در خصوص مقیاس اقتصادی تولید خودرو و تاثیر آن بر کاهش قیمت تمام شده آن، گفت: مقیاس اقتصادی تولید خودرو در یک کارخانه در کشورهای اروپایی یک‌میلیون دستگاه است، در حالی که کل خودرو ایران به این مقدار می‌رسد، بنابراین به طور طبیعی قیمت تمام شده‌مان برای خودرو بالاتر از مقدار جهانی آن است.

وی برای آینده صنعت خودرو کشور تدوین یک استراتژی را ضروری دانست و تاکید کرد: متاسفانه وزارت صنایع هیچ وقت این کار را نکرده و مجموعه‌هایی با نقش کم رنگ تعریف شده که البته پاسخگوی نیاز صنعت خودرو نیست.

رزمخواه با اشاره به این‌که در حال حاضر چین برنامه وسیعی برای تولید خودرو دارد، اظهار کرد: این کشور استراتژی خوبی را در پیش گرفته که الان نیز سومین تولیدکننده خودرو است و به زودی به مقام اول نیز می‌رسد.