کاهش 22درصدی تولید ون در مردادماه

مژگان میرزائی - در آیین‌نامه اجرایی ستاد تبصره ۱۳ که مردادماه عنوان شد، سود بازرگانی واردات مینی‌بوس و ون با موتور پایه گازسوز و دوگانه‌سوز در صورت شماره‌گذاری با پلاک عمومی صفر اعلام شد. پس از اجرایی‌شدن آیین‌نامه ستاد تبصره ۱۳ تولید خودروهای ون و مینی‌بوس در مردادماه با کاهش چشمگیری نسبت به تیر ماه مواجه شد.

براساس آخرین آمارهای وزارت صنایع و معادن مجموع تولید ون از ۱۷۵ دستگاه در تیرماه به ۱۳۶ دستگاه در مردادماه رسید که کاهش ۲۲درصدی تولید این خودرو را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر تولید مینی‌بوس نسبت به ماه گذشته کاهش ۴۸درصدی داشته است. تولید مینی‌بوس از ۲۰۴ دستگاه در تیرماه به ۱۰۶ دستگاه در مردادماه رسیده است که کاهش ۹۸ دستگاهی این خودرو را نشان می‌دهد.

کاهش تولید مینی‌بوس و ون تنها یک ماه پس از اجرایی شدن آیین‌نامه ستاد تبصره ۱۳ نشان دهنده آن است که این آیین‌نامه تنها به ضرر خودروسازان داخلی بوده است.

علی اکبر محرابیان، رییس ستاد تبصره ۱۳ در اولین نشست خبری خود در ستاد تبصره ۱۳ در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که با صفر کردن تعرفه واردات مینی‌بوس و ون تولیدکنندگان داخلی متضرر خواهند شد، اظهار داشت که در حال حاضر خودروی ون گازسوز در کشور به تولید نمی‌رسد و این مصوبه فقط برای خودروهای وارداتی مطلقا پایه گازسوز و پلاک عمومی لحاظ خواهد شد. محرابیان در حالی بر عدم تولید خودروی ون و مینی‌بوس تاکید کرد که براساس آمار تولید سازمان گسترش شرکت سایپا در سال ۸۶ برنامه تولید ۵۰۰ دستگاه خودروی ون کاروان و شرکت ایران خودرو دیزل نیز برنامه تولید چهارهزار و ۴۰۰ دستگاه مینی‌بوس و چهارهزار و ۳۰۰ دستگاه ون را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند. در صورتی که خودروسازان به تعهدات خود مبنی بر تحویل به موقع ون و مینی‌بوس به ستاد تبصره ۱۳ عمل نمی‌کردند، این ستاد می‌توانست تعرفه واردات را حذف کند، این در حالی است که ستاد تبصره ۱۳ بدون هماهنگی با شرکت‌های خودروساز تعرفه واردات را به صفر رسانده است.

تولید خودروهای دو دیفرانسیل کاهش یافت

از سوی دیگر پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین تولید خودروهای دودیفرانسیل (SUV) به دلیل اینکه در رده خودروهای پرمصرف قرار دارند نیز کاهش بسیاری داشته است به طوری که تولید این نوع خودروها از ۴۸۴ دستگاه در تیرماه به ۲۹۴ دستگاه در مردادماه رسید که این امر بیانگر کاهش ۳۹درصدی و معادل کاهش ۱۹۰ دستگاه تولید آنها است. کاهش تولید خودروهای SUV در کشور در حالی صورت گرفت که در حال حاضر و با توجه به استقبال بسیار متقاضیان در کشور، واردات خودروهای SUV شدت بیشتری گرفته است.

طی سال‌های گذشته و با رونق بازار خودروهای شاسی‌بلند، برخی خودروسازان اقدام به مونتاژ برخی خودروهای شاسی‌بلند مانند رکستون، کوراندو، رونیز، سوزوکی، خودروی چینی ایران‌خودرو، پاترویت و پاژن را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا بتوانند به نوعی بازار داخلی را با مونتاژ و تولید خودروهای شاسی‌بلند رونق دهند اما پس از اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین بازار این خودروها از رونق افتاد. از سوی دیگر در حال حاضر مدل‌هایی همچون تویوتا پرادو، میتسوبیشی پاجرو و بی‌ام‌و و X۳ توسط برخی واردکنندگان وارد بازار می‌شود، قیمت خودروهای وارداتی تفاوت چندانی، با خودروهای تولیدی ندارند که این امر تبدیل به مزیتی برای آنها تبدیل شده و موجب کاهش تولید خودروهای تولیدی SUV در کشور شده است.

رشد ۱۴درصدی تولید کامیون

از سوی دیگر و براساس آمار وزارت صنایع و معادن تولید انواع وانت نیز با کاهش ۱۲درصدی همراه بوده است. مجموع تولید وانت با کاهش یک‌هزار و ۸۶۶ دستگاه نسبت به ماه گذشته به ۱۳هزار و ۲۵۴ دستگاه در مردادماه رسیده است.

در میان خودروهای تجاری تولید کامیون در مردادماه نسبت به تیرماه با رشد ۱۴درصدی مواجه بوده است.

تولید کامیون با افزایش ۲۷۸ دستگاه از یک‌هزار و ۹۶۵ دستگاه در تیرماه به دوهزار و ۲۶۳ دستگاه در مردادماه رسیده است.

با توجه به آخرین آمار وزارت صنایع و معادن تولید انواع خودروهای تجاری وون و خودروهای SUV از ۱۰۴هزار و ۶۳۹ دستگاه در تیرماه به ۸۵هزار و ۷۱۴ دستگاه در مردادماه کاهش یافت که بیانگر کاهش ۱۸درصدی تولید انواع آنها است.