رقابت خودروسازان برای تولید خودروی کم مصرف در هند

گروه خودرو- طی چهار سال گذشته علاقه‌مندان به صنعت خودرو در هند منتظر آغاز یکی از جاه‌طلبانه‌‌ترین پروژه‌های صنعت خودروسازی هند یعنی تولید خودروی فوق ارزان شرکت تاتا موتورز بوده‌اند. راتان تاتا، مدیرعامل بزرگ‌ترین شرکت صنعتی بخش‌خصوصی هند در سال ۲۰۰۳ میلادی اولین بار از برنامه این شرکت برای تولید خودرویی ارزان که در حدود ۲۲۰۰دلار قیمت خواهد داشت و اکنون با گذشت چهارسال قرار است برای اولین بار در نمایشگاه خودروی ژانویه سال آینده میلادی در در دهلی نو، پایتخت هند نمونه‌ای از آن به نمایش درآید، پرده برداشت.

سایر خودروها صرفا به انتظار نشسته‌اند تا شاهد اجرای پروژه شرکت تاتا و پرده‌برداری از محصول ارزان این شرکت باشند. نوآوری‌های تاتا در زمینه تولید خودروهای ارزان این ذهنیت را در بین خودروسازهای هندی و حتی غول‌های خودروسازی جهان به وجود آورده که با آغاز تولید خودروی زیر ۳۰۰۰دلار از سوی تاتا موقعیت آنها در بسیاری از بازارهای در حال توسعه به مخاطره خواهد افتاد و خریداران با گزینه‌ای جدید و قابل بررسی برای خرید روبه‌رو می‌شوند.

طی ماه‌های اخیر بسیاری از تولیدکنندگان هندی، از تولیدکنندگان موتورسیکلت گرفته تا خودروسازهای وطنی و خارجی حاضر در بازار هند از طرح‌های خود برای تولید و عرضه خودرویی ارزان‌قیمت پرده برداشته‌اند. قیمت‌های اعلام شده برای این محصولات کمتر از ۳۰۰۰دلار و ظرفیت موتور آنها بین ۶۶۰۰ تا ۱۵۰۰سی‌سی خواهد بود. همچنین بنزین و گازوئیل به عنوان سوخت آنها یاد شده است.

اگر قرار باشد هندی‌ها وارد بازار خودروهای فوق ارزان شوند قطعا سایر خودروسازها از این بازار غافل نخواهند ماند. ۲۲اوت بود که فوجیوچو، مدیر عامل تویوتا موتورز در دهلی نو اعلام کرد شرکتش مترصد ورود به بازار خودروهای کوچک است و هند اولین مقصد محصولات فوق ارزان تویوتا خواهد بود. اظهارات چو گواهی بر شایعاتی بود که طی ماه‌های اخیر بر سر زبان‌ها افتاده بود و از علاقه‌مندی تویوتا به تولید خودرویی فوق ارزان برای عرضه در بازارهای در حال توسعه حکایت داشت.

خودرویی برای طبقه متوسط

شرکت خودرسازی فولکس واگن آلمان نیز می‌گوید طرحی برای تولید خودروی دودر ارزانی در دست دارد که موتور آن در قسمت عقب خودرو نصب خواهد شد. فورد هم به ظاهر به دنبال تولید خودرویی ارزان و کوچک است. یکی از سخنگوهای فورد موتور هند اگرچه حاضر به تایید این خبر نشده، ولی اظهارداشت: شرکتش مترصد تولید خودرویی کوچک با موتوری ۱/۱لیتری است.

ابراز علاقه پیاپی شرکت‌های خودروساز حاضر دربازار هند برای تولید خودرویی کوچک و ارزان‌قیمت وضعیت را در بازار خودروی این کشور متحول کرده و خودروهای ساب کامپکت به عرصه اصلی رقابت بین خودروسازهای حاضر در هند تبدیل شده‌اند. به واقع این خودروسازها به بخش خودروهای کوچک به منزله راهی برای تحقق بخشیدن به جاه‌طلبی‌های خود می‌نگرند.

نسل جدیدی از طبقه متوسط در هند در حال ظهور است که ترجیح می‌دهد به جای موتورسیکلت از خودرویی ارزان قیمت استفاده کند و همین نسل هدف اصلی بازار خودروی ارزان قیمت است. این طبقه برای انتخاب خودروی مورد نیاز خود به قیمت بیش از هر مولفه‌ای توجه دارد و همین مساله تولید خودرویی ارزان‌قیمت با امکاناتی اندک را توجیه‌پذیر کرده است.

جالب آن که در صدر فهرست شرکت‌های رقیب برای تولید خودروهای ارزان غول‌های خودروسازی چون جنرال موتورز، تویوتا و کرایسلر قرار دارند که هر یک با برنامه‌ای به این بازار آمده‌اند.شرکت خودروسازی رنو نیسان یکی از این شرکت‌ها است. کارلوس گول، مدیرعامل رنو نیسان در ماه آوریل به هند سفر کرد تا در مراسم آغاز تولید لوگان شرکت کند، اما گفته می‌شود او در ضمن این سفر با کارشناسان محلی دیدار کرده و برای تولید خودرویی با قیمت ۳هزار دلار به رایزنی پرداخته است. پس از آن و در ماه ژوئیه گول دوباره به هند رفت و این بار در نشستی با مدیران ارشد باجاج، بزرگ‌ترین تولیدکننده وطنی موتورسیکلت در هند موضوع تولید خودرویی ۳هزار دلاری را مورد بررسی قرار داد.

فناوری چهار چرخ

راجیو باجاج، مدیرعامل شرکت باجاج می‌گوید، شرکت او در‌ حال کار بر روی فناوری منحصر به فردی برای تولید خودرو است که در صورت به نتیجه رسیدن این شرکت هم در نمایشگاه دهلی نو نمونه‌ای از محصول ارزان قیمت خود را در معرض دید بازدید کنندگان از این نمایشگاه قرار می‌دهد. این گامی بلند برای باجاج است. تا پیش از این باجاج تنها در تولید انواع موتورسیکلت و اسکوتر در هند فعالیت داشت و سرمایه‌گذاران این شرکت گله‌مند بودند که باجاج طیف وسیع علاقه‌مندان به خودروهای ارزان را نادیده گرفته است. تولید خودرویی ارزان به منزله از دست رفتن بخشی از بازار موتورسیکلت خواهد بود و احتمالا باجاج و هوندا رقیب سرسخت باجاج در بازار هند از این مساله لطمه خواهند دید.

شکل‌گیری رقابت بین هندی‌ها برای تولید و عرضه خودرویی ارزان اگرچه در مجموع به نفع خریداران هندی تمام خواهد شد، اما عرصه را بیش از هر زمانی در گذشته بر موتورسیکلت سازها تنگ کرده است. به ویژه آن که بازار محصولات متعارف با آغاز عرضه خودروهای کوچک تکان چندانی نخواهد خورد و این محصولات کماکان مشتری خود را دارند.

منبع:نیویورک تایمز