خودروی جایگزین تحویل بگیرید

گروه خودرو- شرکت ایران‌خودرو به طور رسمی در پاسخ به انتقاد ثبت‌نام‌کنندگان تندر-۹۰ مبنی بر عدم قرعه‌کشی و واگذاری خودروهای مذکور به آنها پیشنهاد داد که به جای تندر ۹۰ متقاضیان می‌توانند یکی از محصولات این شرکت را به عنوان خودروی جایگزین انتخاب کنند. ایران‌خودرو در انتقاد به ثبت‌نام‌کنندگان تندر-۹۰ که در انتظار خودروهای وعده داده شده، هستند به رادیو جوان گفته است که این شرکت طبق برنامه‌ریزی قبلی، خود را برای تولید روزانه ۵۰۰دستگاه تندر ۹۰ در شهریور ماه آماده کرده بود که این تعداد تولید پاسخگوی انتظارات و تعهدات قبلی می‌شد، اما به دلیل آنکه تعدادی از قطعه‌سازان ایرانی هنوز موفق به دریافت مجوز نهایی تولید قطعات تندر-۹۰ از سوی شرکت رنو نشده‌اند تولید این خودرو با مشکل مواجه شده است. حال ثبت‌نام‌کنندگان تندر-۹۰ می‌توانند یکی از ۷محصول ایران‌خودرو را به عنوان جایگزین انتخاب کرده و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو مراجعه کنند.

این در حالی است که مسوولان شرکت پارس خودرو دیگر تولیدکننده تندر-۹۰ ادعا می‌کنند که چنین پیشنهادی را در دستور کار خود ندارند، هرچند برخی از کارشناسان صنعت خودرو عنوان می‌کنند که شرکت پارس‌خودرو محصولی با رنج قیمتی تندر-۹۰ در خط تولید ندارد به همین دلیل نمی‌تواند به ثبت‌نام‌کنندگان تندر-۹۰ در شرکت مذکور چنین پیشنهادی ارائه کند.

صادرات چه می‌شود؟

طبق وعده مسوولان، دو شرکت تولیدکننده می‌بایست تا پایان سال یک‌هزار و ۲۰۰دستگاه خودروی تندر-۹۰ را به ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو تحویل دهند و از سویی دیگر برای پیشبرد وعده صادرات ۲۰درصدی این خودرو، سهم شرکت رنو را نیز جهت صادرات تولید کنند. همچنین طبق گفته مسوولان وزارت صنایع صادرات تندر-۹۰ باید از شهریور ماه آغاز شود که با توجه به گذشت ۶ماه از ابتدای سال‌جاری شرکت‌های خودروساز تاکنون نتوانسته‌اند حتی به تعهدات داخلی خود نیز عمل کنند.به گفته برخی کارشناسان قرارداد الحاقیه و تاخیر رنو در پذیرفتن آن موجب به وجود آمدن تاخیر در تولید این خودرو شده است، اما در‌حال‌حاضر و پس از گذشت چندین ماه از آغاز تولید این خودرو شرکت‌های خودروساز هنوز موفق به جوابگویی تعهدات داخلی خود نشده‌اند چه رسد به صادرات ۲۰درصدی به سایر کشورهای منطقه. به گفته یکی از کارشناسان صنعت خودرو تداوم انتقاد به قرارداد تندر-۹۰ موجب بلاتکلیفی شرکای قطعه‌ساز خارجی و عدم سرمایه‌گذاری به موقع آنها شد. عدم سرمایه‌گذاری به موقع قطعه‌سازان خارجی موجب شد که آنها نتوانند قطعات مورد نیاز خودروسازان را به موقع تامین کنند که این امر موجب تاخیر در تولید خودروی تندر-۹۰ شده است.از سوی دیگر انحصار شرکت رنو در تامین قطعات موجب شده است که شرکت‌های خودروساز نتوانند قطعات مورد نیاز خود را از طریق دیگری تامین کنند.

سختگیری دولت فرانسه

از سوی دیگر با توجه به نظارت سختگیرانه دولت فرانسه مبنی بر ارسال قطعات مورد نیاز تندر-۹۰ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که مشکل تولید تندر-۹۰ تا یکسال آینده نیز برطرف نخواهد شد.چندی پیش دولت جدید فرانسه شرکت‌های خودروساز این کشور همچون رنو را جهت محدود کردن سرمایه‌گذاری در ایران ترغیب کرد که در صورت محقق شدن این الزام تولید تندر-۹۰ با توجه به تامین ۵۰درصد قطعات مورد نیاز آن از سوی فرانسه با مشکل مواجه خواهد شد که در این صورت هزار و ۲۰۰ ثبت‌نام‌کننده تندر-۹۰ همچنان بلاتکلیف باقی خواهند ماند.