گروه خودرو - رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران گفت: خرید و فروش خودروهای وارداتی که زیرنظر واحدهای صنفی این اتحادیه صورت می‌گیرد، سبب کاهش قیمت این خودروها شده است. جلال ریخته‌گر قدیمی در مصاحبه با خبرنگار ما با انتقاد از غیررقابتی بودن خرید و فروش خودرو در بازار کشور تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش قیمت‌ خودروهای داخلی نبود رقابت بین عرضه‌کنندگان است. اما خودروهای وارداتی به خاطر اینکه تحت‌نظارت اتحادیه نمایشگاه‌داران و توسط واحدهای صنفی، عرضه می‌شوند چون در فضایی رقابتی به سر می‌برند، سال به سال با کاهش قیمت روبه‌رو هستند.به عنوان مثال بنز مدل ۲۰۰ٍ E که در سال ۲۰۰۳ با قیمت ۱۳۰میلیون تومان به مشتری عرضه می‌شد، در سال جاری میلادی به ۶۷میلیون تومان رسیده است.

اما موضوعی که در تابستان امسال ذهن بیشتر کارشناسان خودرو را به خود مشغول ساخت، افزایش قیمت پیش‌بینی نشده خودروهای داخلی بود. البته پس از سهمیه‌بندی بنزین، بالا رفتن قیمت خودروهای کم‌مصرفی مانند پراید و پژو ۲۰۶ طبیعی بود اما اینکه سایر خودروها نیز با افزایش قیمت روبه‌رو شوند موضوعی نسبتا غیرعادی به نظر می‌رسد، البته در فصل تابستان نیز معمولا با افزایش قیمت روبه‌رو هستیم. اما طبق نظر کارشناسان، این افزایش قیمت در تابستان امسال نسبت به سال گذشته بیشتر بوده است. ریخته‌گر قدیمی در این زمینه تاکید کرد: با وجود اعمال سهمیه‌بندی بنزین پیش‌بینی می‌شد، فقط قیمت خودروهای کم‌مصرف افزایش یابد، اما خودروهای دیگر نیز بیش از میزان پیش‌بینی‌شده نسبت به تابستان سال گذشته، افزایش قیمت داشتند. وی افزود: وقتی که بازار رقابتی نباشد و فروش خودرو از طریق جایگاه‌های فاقد پروانه کسب معتبر، عرضه شود، نتیجه‌ای جز این نخواهد داشت. ریخته‌گر با بیان اینکه ملاک قیمت‌گذاری کف و حاشیه بازار، نمایشگاه‌داران هستند، تصریح کرد: کمیته قیمت‌گذاری خودرو بهتر است برای تعیین قیمت با متخصصان و کارشناسان، تبادل‌نظر کرده و طبق یک کار کارشناسی، قیمت متعادلی که را که هم قدرت خرید مصرف‌کننده و هم سود کارخانه‌های خودروساز با هم در نظر گرفته شده باشد، اقدام به برآورد بهای خودرو کند. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران تهران با اشاره به اینکه در بازار خودروی کشور، عرضه و تقاضا با هم تناسب ندارد، گفت: کاهش تولید که از طرف خودروسازان صورت گرفته است نیز موجب بر هم خوردن تناسب عرضه و تقاضا و در نتیجه بالا رفتن قیمت شده است، به طور مثال کاهش تولید پژو ۲۰۶ افزایش قیمت آن را به دنبال داشت.

وی دیگر عامل بر هم خوردن تعادل بازار را اختصاص ۲۰درصد از خودروهای تولیدی به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده دانسته و نتیجه آن را افزایش قیمت محصولات خودروسازان بیان کرد.