ایسنا- مدیر‌عامل ایران‌خودرو خراسان رضوی گفت: اگر ادغام شرکت‌های خودرو‌سازی بدون مدیریت و به صورت نامناسب انجام شود، صدمه بسیاری را به صنعت خودروسازی وارد خواهد کرد. محمد مهدی سیادت با بیان این مطلب افزود: اگر ادغام‌ به صورت نامناسب و در زمان‌های نامناسب اتفاق افتد صدمه زیادی را به صنعت خودرو وارد می‌کند، در حالی ‌که اگر این ادغام به موقع و به صورت مناسب روی دهد، صنعت خودرو را توانمندتر می‌کند.

وی درخصوص امکان ادغام شرکت‌های خودروسازی با تغییرات اخیری که در وزارت صنایع انجام شده است، گفت: ادغام شرکت‌های خودرو‌سازی از سیاست‌های کلان است و در شرایط رقابت جهانی ادغام این شرکت‌ها قدرت رقابت را بالا می‌برد.

سیادت درباره فراهم‌کردن فناوری ساخت مخزن با توجه به گاز‌سوز شدن خودروها، اذعان داشت: تعدادی واحد ساخت مخزن در کشور در دست احداث است که اکثر آنها توسط بخش‌خصوصی انجام می‌شود و در سال آینده وضعیت متفاوتی را در این راستا خواهیم داشت.

وی درباره مشکلات قطعه‌سازان اظهار داشت: صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی ما نسبت به بسیاری از صنایع از رشد و بالندگی و ظرفیت‌های مدیریتی برخوردار است و مشکلات قطعه‌سازان نیز از سایر صنایع جدا نیست. درحال‌حاضر ضعف سیستم بانکی در تامین منابع مورد‌نیاز، ارزان و مناسب برای صنعت یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌هایی است که با آن مواجه هستیم.

مدیرعامل ایران‌خودرو خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که آیا طرح محدودیت تولید خودروهای بنزین‌سوز، مشکلی را برای شرکت‌های خودروساز ایجاد خواهد کرد، اظهار داشت: بنزین‌سوز یا گازسوز بودن خودرو تغییراتی را در خط تولید به وجود نمی‌آورد و برای اجرای این طرح بایستی امکاناتی را داشته باشیم که در طی سال گذشته این امکانات فراهم شده و همه خودروسازان قابلیت تولید خودرو بنزین‌سوز و دو‌گانه‌سوز را دارند.

سیادت بیان کرد: سهم خراسان در قطعه‌سازی به تناسب انواع خودروهای مختلف ۱۵ تا ۲۵‌درصد است که در خودروهای متفاوت سهم استان متفاوت است. بدون تردید استان خراسان پس از تهران بیشترین حجم قطعه‌سازی کشور را بر عهده دارد و بیشترین حجم تولید قطعه‌سازی در استان خراسان انجام می‌شود.

وی در خصوص ایجاد پارک تامین‌کننده قطعات خودرو و ایجاد خوشه‌های صنعتی در استان اظهار کرد: کاهش هزینه لجستیکی، کاهش هزینه‌های بسته‌بندی، ارتقای کیفیت قطعات و افزایش رقابت‌پذیری صنعت خودرو از اهداف ایجاد این پارک است.

مدیر‌عامل ایران‌خودرو خراسان رضوی ادامه داد: اولین مجموعه پارک تامین‌کنندگان قطعات خودرو راه‌اندازی و شکل گرفته و ما درحال‌حاضر خط تولید داشبورد، خط صندلی و خط مجموعه تهویه و برخی از مجموعه‌های دیگر را در برخی از قطعه‌سازی‌های استان راه‌اندازی کرده‌ایم.

سیادت گفت: درحال‌حاضر در حال راه‌اندازی و بهره‌برداری از مجموعه رینگ و لاستیک و مجموعه رام هستیم و اقدامات ما در طی سال یا تا پایان سال آغاز می‌شود که امیدواریم تا اوایل سال آینده بتوانیم چند واحد را راه‌اندازی کنیم.