ایسنا- برای تولید تندر۹۰ گازسوز با توجه به تغییرات انجام شده بر روی موتور و خطوط تولید مشکلی وجود ندارد. فقیه، معاون ایران خودرو در تولید تندر۹۰ با بیان این مطلب و در پاسخ به این سوال که با توجه به اجبار گازسوز شدن خودروها، وضعیت تولید تندر ۹۰ با این وجود چگونه خواهد بود؟ گفت: از مهرماه توانایی تولید تمامی خودروهای تندر۹۰ به صورت دوگانه‌سوز وجود دارد، البته این بسته به تامین مخازن و سیاست شرکت ایران خودرو است.

خودروهای تندر۹۰ توسط رنو گازسوز شده‌اند و در حالت گازسوز، این موتور ۱۰‌درصد افت توان دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران خودرو آمادگی آن را دارد که تا پایان سال به تعهدات ۵۰‌هزار دستگاه باقی‌مانده پیش فروش تندر۹۰ پاسخ دهد؟ تاکید کرد: ما در سال‌جاری توان تولید ۷۱‌هزار دستگاه تندر۹۰ را داریم. البته تولید ۵۰‌هزار دستگاه بسته به تامین قطعه است، به‌ویژه تامین قطعه از قطعه‌سازان داخلی که اگر این اتفاق بیفتد، برای این تولید آمادگی خواهیم داشت.

فقیه ادامه داد: امسال دو‌هزار دستگاه ون تندر۹۰ به تاکسی‌رانی تحویل داده می‌شود و در اوایل سال آینده نیز تولید سه مدل تندر۹۰ که مدل‌های وانت، ون و خودرو سبک کار است، آغاز می‌شود و ما هم اکنون در حال مجهز کردن خطوط تولید خود هستیم.

طبق اعلام، ایران خودرو و سایپا از ابتدای مرداد تا پایان امسال به ترتیب اجازه تولید حدود ۱۰۷‌هزار و ۹۰‌هزار دستگاه خودرو بنزینی شامل محصولات تیراژ پایین خود را دارند تا شماره‌گذاری شوند ولی مابقی محصولات آنها تنها به صورت پایه گازسوز و یا دوگانهسوز با نصب کپسول و کیت گاز قابل شماره‌گذاری است. بقیه خودروسازان نیز که حدود ۲۰‌هزار دستگاه خودرو در سال تولید می‌کنند، با توجه به تیراژ پایین تولیداتشان باید برای شماره‌گذاری محصولات غیر گازسوز از ستاد تبصره ۱۳ مجوز دریافت کنند.