جولان مگان در جاده‌های کشور

گروه خودرو - هنوز پیش‌بینی این نکته که پس از استعفای علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن پیشین تکلیف تولید و واردات خودروی مگان چه می‌شود اندکی سخت به نظر می‌رسد چرا که این وزارتخانه همزمان با ممانعت وزارت تجارت ترکیه با ورود سمندهای تولیدی ایران‌خودرو به این کشور از واردات مگان و ارسال قطعات آن جلوگیری و همکاری دو کشور ایران و ترکیه در بازار خودرو را منوط به ورود سمند به ترکیه خوانده بود. این وزارتخانه‌ در حالی مخالف سرسخت ورود مگان به کشور بود که مهرداد بذرپاش مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو پس از دریافت حکم مدیرعاملی شرکت پارس‌خودرو که طی سال‌جاری اتفاق افتاد تمام توان خود را صرف پیشبرد و تعیین تکلیف این پروژه ناتمام کرد، هر چند مخالفت‌های وزارت صنایع و معادن مانعی در راه پیشبرد تولید و واردات مگان بود اما بذرپاش طبق برنامه‌ریزی‌ای پیش‌ رفت که قبلا آن را اعلام رسانه‌ای کرده بود. در حال حاضر نیز طبق گفته امیر بهمن پذیرا مدیر مهندسی و تحقیقات پارس‌خودرو، قطعات CKD مگان از کشورهای ترکیه و فرانسه وارد و تولید این خودرو طبق برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد، به طوری که ۲۰خودروی مگان پارس‌خودروی هم‌اکنون در جاده‌های کشور در حال تست ۳۰هزار کیلومتر است.

امیر بهمن پذیرا همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت تولید خودرو مگان در شرکت پارس‌خودرو گفت:‌ خودروهای تولیدی مگان در شرکت پارس‌خودرو تاکنون توانسته‌اند استاندارد‌های موردنظر شرکت رنو را پاس کنند و هم‌اکنون خودروهای تولیدی در مرحله تست ۳۰هزار کیلومتر که برای خودرو تندر- ۹۰ نیز لحاظ شده، قرار دارند.

تست ۳۰هزار کیلومتر جاده‌ای برای اولین‌بار توسط شرکت رنو و برروی خودرو تندر-۹۰ در کشور اعمال شد و پس از تندر-۹۰ خودروی مگان نیز ملزم به پاس کردن تست ۳۰هزار کیلومتر جاده‌ای شد.

در تست ۳۰هزار کیلومتر، خودرو در شرایط مختلف جاده‌ای مورد آزمایش قرار می‌گیرد و پس از پایان مرحله تست در صورت مثبت بودن تست جاده‌ای تولید انبوه خودرو آغاز می‌شود و در صورت مشاهده نقص و عیوب به وجود آمده برطرف و سپس تولید انبوه خودرو آغاز خواهد شد.

پذیرا در خصوص اینکه قطعات خودرو تندر-۹۰ هم‌اکنون از چه کشورهایی تامین می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر قطعات موردنیاز مگان از کشورهای ترکیه و فرانسه تامین می‌شود. اما به دلیل اینکه کشورهای دیگری نیز در زمینه تولید خودروی مگان فعال هستند در صورت نیاز از سایر کشورهای تولیدکننده این خودرو قطعات را تامین خواهیم کرد.

در حال حاضر علاوه بر کشور ترکیه و فرانسه خودروی مگان سدان در کشور برزیل و خودروی مگان هاچ بک کوپه واستیشن نیز در کشور اسپانیا تولید می‌شود از سویی دیگر چندین مجموعه تولیدی در اروپا در حال تولید مدل‌های مختلف خودروی مگان هستند.

پذیرا در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که پرسید آیا به برنامه در نظر گرفته شده برای تولید خودروی مگان دست پیدا کرده‌اید یا خیر اظهار داشت: تاکنون از لحاظ بدنه به برنامه‌های کیفی در نظر گرفته شده رسیده‌ایم و در این خصوص از برنامه تعیین شده برای تولید عقب نیستیم. مدیر مهندسی و تحقیقات پارس خودرو در خصوص اینکه تولید انبوه مگان از چه زمانی آغاز خواهد شد گفت: تا پایان سال ۸۶ به تولید انبوه این خودرو دست خواهیم یافت و در حال حاضر نیز ۲۰ خودروی مگان آزمایشی به تولید رسیده است که پس از طی کردن قسمت‌های مختلف تست‌های مختلف رنو و موفقیت‌آمیز بودن تست‌ها تولید انبوه این خودرو آغاز خواهد شد.

پس از اعلام ستاد تبصره ۱۳ مبنی بر ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای با مصرف بیش از ۶ لیتر شرکت‌های خودروساز به منظور عبور از سد ممنوعیت شماره‌گذاری، گازسوز کردن محصولات خود را در برنامه کاری قرار دادند.

پذیرا در خصوص اینکه آیا خودروی مگان با مشکل ممنوعیت شماره‌گذاری مواجه خواهد شد یا خیر اظهار داشت: ستاد تبصره ۱۳ در خصوص ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای با مصرف بیش از ۶ لیتر برای خودروهای با تیراژ پایین استثنا قائل شد و به دلیل اینکه تولید خودروهای مگان با تیراژ پایین صورت می‌پذیرد شماره‌گذاری این خودرو با مشکل مواجه نخواهد شد.

تولید P.K ادامه دارد

شرکت پارس‌خودرو پس از شرکت ایران‌خودرو که طی هفته گذشته قرارداد تولید خودروی ارزان‌قیمت را با شرکت چری چین منعقد کرد خبر از تولید خودروی ارزان‌قیمت در این شرکت داد و اعلام کرد که پروژه تولید خودروی ۵میلیون و ۵۰۰هزار تومانی را در برنامه کاری قرار داده است و می‌خواهد این خودروی ارزان‌ را با خودروی P.K که سال‌ها نام ارزان‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودروی داخلی را یدک می‌کشید، جایگزین کند.

حال آنکه تولید خودروی P.K که چندی پیش خبر توقف تولید آن از سوی مدیران پیشین این شرکت اعلام شده بود ظاهرا همچنان تولید می‌شود.

پذیرا در خصوص تولید خودروی ارزان در شرکت پارس‌خودرو عنوان کرد: تولید خودروی ارزان در برنامه کاری شرکت قرار گرفته است و گزینه‌هایی نیز در این خصوص وجود دارد اما هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

وی در رابطه با اینکه آیا تولید خودروی P.K متوقف شده است یا خیر اظهار داشت: تولید خودروی P.K هنوز به صورت محدود انجام می‌شود و توقف تولید این خودرو به صورت کامل هنوز صورت نپذیرفته است.