گروه خودرو- شرکت خودروسازی چری چین طی دو سال گذشته دو قرارداد بزرگ را به ثبت رساند.

ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران دو کشوری هستند که شرکت چری از آنها به عنوان بازارهای هدف یاد کرده و طی دو سال گذشته تلاش فراوانی برای رسوخ در بازارهای دو کشور مذکور صورت داده است.

حال تلاش این شرکت نه چندان قدیمی و معتبر به بار نشسته و همزمان دو قرارداد با شرکت کرایسلر در آمریکا و ایران‌خودرو در جمهوری اسلامی ایران، چری را به جنب‌وجوش انداخته است. برخی از کارشناسان صنعت خودروی ایران همزمانی ورود چری به قلمرو بازار ایران و بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی را به فال نیک می‌گیرند.

این در حالی است که احداث پایگاه‌های تولیدی-صادراتی توسط چری در کشورهای اروپایی و آمریکایی و آسیایی همچون ایران نشان‌دهنده صعود این شرکت در عرصه رقابت جهانی است.

چینی‌ها در دهه اخیر با ساخت محصولات ارزان‌قیمت در دنیا شهرت پیدا کرده‌اند اما صنعت خودروی چین با صادرات گسترده به کشورهای اروپایی و آمریکایی و مقررات سرسختانه زیست‌محیطی و استانداردهای کیفی این کشورها، فراتر از ذهنیتی است که مردم کشورمان نسبت به کالاهای بی‌کیفیت چینی دارند.

چری با خودروی MVM۱۱۰ که کم‌مصرف‌ترین خودروی ایران شناخته شده، وارد کشورمان شد و با عقد قراردادی ۳۷۰میلیون دلاری با ایران‌خودرو قصد توسعه فعالیت‌های خود در ایران را دارد.

تب تولید خودروی ارزان‌قیمت که با ابلاغ دستور محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری به خودروسازها مبنی بر تمرکز بر تولید این نوع خودروها، در بطن صنعت خودروسازی کشورمان رسوخ کرده، بی شک شرکت چری چین را بیش از هر زمان دیگری در نقطه‌ عطف بازار خودرو کشورمان قرار می‌دهد.

این شرکت پس از توقف تولید ماتیز در ایران و به دنبال فروش سهام شرکت خودروسازی دوو موتور کره‌جنوبی به‌ جنرال موتورز آمریکا و قطع همکاری دو طرف، با انعقاد قراردادی با شرکت مدیران خودرو مسوولیت تامین خودرویی مشابه را برعهده گرفت که ثمره آن ظهور MVM۱۱۰ یا ماتیز چینی بود.

حال این شرکت که تنها ۹ سال از تولد آن می‌گذرد قرارداد ۳۷۰میلیون دلاری خود با ایران‌خودرو را طی چند روز گذشته نهایی کرده و از سویی دیگر به تازگی قرارداد صادرات خودروهای ارزان‌قیمت به آمریکا را با شرکت کرایسلر به امضا رسانده است.

روز پنجم ژوئیه بود که شرکت خودروسازی کرایسلر اعلام کرد در حال برنامه‌ریزی برای عرضه خودرویی کوچک و ارزان‌قیمت در بازار ایالات متحده است که توسط شرکت خودروسازی چری چین تولید خواهد شد.

براساس اعلام کرایسلر این محصول از سال آینده در مرکز و جنوب قاره آمریکا عرضه خواهد شد و در سال ۲۰۰۹ میلادی روند عرضه آن در ایالات متحده نیز آغاز می‌شود. در حالی که کرایسلر از فروش این محصول در محدوده قیمتی ۱۰هزار دلار خبر داده است به فاصله اندکی پس از تایید قرارداد کرایسلر و چری، مدیرعامل چری تاکید کرد این محصول قیمتی در حدود ۷هزار دلار خواهد داشت و از سال آینده وارد بازار ایالات متحده خواهد شد. اما شرکت چری در ایران قرار است دو خودروی ۱۵A (کویین) و ۲۱S را که در ایران به نام خودروی ارزان شهرت یافته، تولید کند.

برخی خبرها از شرکت ایران‌خودرو حکایت از آن دارد که خودروی ۱۵A که خودرویی در کلاس متوسط و قیمت آن هم ردیف دو خودروی پژو آردی و GLX پیش‌بینی می‌شود تولید آزمایشی خود را آغاز کرده اما خودرو ۲۱S که معروفیت آن برحسب ارزان بودن این خودروی است با چالش‌هایی در انعقاد قرارداد اصلی روبه‌رو بوده است.

منوچهر منطقی پیش از این عنوان کرده بود که با نهایی شدن این قرارداد در ۵ مرداد ماه، سری اول خودروی ارزان قیمت چری بهمن‌ماه سال‌جاری به صورت نمونه تولید خواهد شد این در حالی است که عقد قرارداد نهایی تولید خودروی ۲۱S در ایران با سفر منوچهر منطقی به کشور چین طی چند روز گذشته صورت گرفته است.

شرکت چری چین نیز روز گذشته اعلام کرد که قراردادی ۳۷۰میلیون دلاری را با ایران خودرو برای ساخت خودرو در ایران به امضا رسانده است.

شرکت چری ۳۰درصد قرارداد، ایران خودرو ۴۹درصد و شرکت کانادایی سولیتاک نیز مابقی قرارداد را در اختیار خواهند داشت، امضای این قرارداد به معنای حضور چین در بازار بزرگ خودروی ایران است.

چری در ادامه افزود: کارخانه تولید خودروی کیو کیو ۶ چری در شهر بابل احداث خواهد شد و ظرفیت تولید آن سالانه ۲۰۰هزار دستگاه خواهد بود. قیمت خودروی کیو‌کیو ۶ مجهز به موتور ۱/۱ و ۳/۱ لیتری در چین بین ۵۲۴۰ تا ۶۶۱۵دلار است.