ایران‌خودرو به پژو206 اس‌دی امیدوار شد

مژگان میرزایی - شرکت ایران‌‌خودرو در سال ۸۴ با ایجاد تغییراتی بر پژو ۲۰۶، مدل صندوق‌دار این خودرو را با نام پژو SD۲۰۶، با همکاری شرکت پژو فرانسه وارد بازار کرد. پژو ۲۰۶ صندوق‌دار که طراحی آن با سلیقه ایرانی مطابقت دارد از همان سال تولید پیش‌بینی ‌شد که ضمن جلب رضایت مشتریان،‌ سودآوری مناسبی نیز برای شرکت سازنده آن یعنی ایران‌خودرو رقم زند و از سویی دیگر توسعه صادراتی را نیز ایجاد کند.

در ابتدا قرار بر آن بود که خودروی SD۲۰۶ در ۱۴نوع مختلف تولید و به ۳۷کشور جهان صادر شود اما در حال حاضر پس از گذشت دو سال از تولید این خودرو شرکت ایران‌خودرو تنها توانسته ۳مدل از این خودرو را به تولید رساند و به بازار عرضه کند. مدل یک، و مدل دو اتوماتیک از خودروهای تولیدی مذکور هستند این در حالی است که تولید ۳مدل جدید دیگر از این خودرو در برنامه کاری ایران‌‌خودرو قرار دارد.

از سویی دیگر پس از تولید پژو ۲۰۶ صندوق‌دار و آماده ‌شدن این خودرو برای صادرات دو شرکت ایران‌خودرو و پژو فرانسه بر سر مسائل صادراتی آن به روسیه با اختلافاتی مواجه شدند که این امر منجر به توقف صادرات این خودرو برای مدت زمانی کوتاه شد و شرکت ایران‌‌خودرو نیز برای آنکه بتواند به تعهدات مالی خود عمل کند به ناچار با کشور الجزایر برای صادرات این خودرو به توافقاتی رسید و تعداد محدودی از این خودرو را به این کشور صادر کرد.

پس از مدتی اختلاف و اخطار وزیر صنایع و معادن مبنی بر تجدیدنظر همکاری با این شرکت، پژو از موضع خود کوتاه آمد و پس از برطرف شدن اختلاف این شرکت قراردادی مبنی بر فروش ۱۰هزار دستگاه پژو ۲۰۶ صندوق‌دار ساخت ایران‌خودرو را منعقد و اصل را بر تفاهم دوجانبه قرار داد.

طبق قرارداد مذکور شرکت ایران‌خودرو در شهرهای مسکونی و روسیه و ازمیر ترکیه خودروهای تولیدی را تحویل نمایندگی‌های پژو می‌داد و شرکت پژو نیز خودروهای مذکور را به زنجیره فروش خود متصل کرد.

براساس گفته‌های دیوید ریو، مدیر منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه شرکت پژو تا پایان سال ۲۰۰۷ بیش از ۱۳هزار دستگاه ۲۰۶ صندوق‌دار را در سراسر دنیا عرضه خواهد کرد.

استقبال اندک متقاضیان از پژو ۲۰۶ صندوق‌دار

پژو ۲۰۶صندوقدار در ابتدای ورود به بازار داخلی به علت به وجود آمدن نقص فنی با استقبال اندک مردم مواجه شد.

به گفته برخی از فعالان بازار خودرو، خودروی پژو ۲۰۶صندوقدار به علت نقص‌های فنی از جمله خاموشی مکرر در حال سربالایی نتوانست در بازار طرفدارانی به دست آورد و اکثر متقاضیان، پژو۲۰۶ هاچ بک را بر مدل صندوقدار این خودرو ترجیح دادند.

نقص فنی پژو ۲۰۶ صندوقدار در طولانی مدت منجر به آن شد که این شرکت علاوه بر اعلام فراخوان برای برخی محصولات خود این خودرو را نیز به لیست فراخوان اضافه کند تا با برطرف کردن این نقص و ارتقای سیستم نرم‌افزاری خودرو پژو ۲۰۶صندوقدار بتواند طرفداران این خودرو را افزایش دهد.

سه مدل جدید ۲۰۶صندوقدار به بازار می‌آید

پس از اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت، خودرو پژو ۲۰۶صندوقدار که در گذشته با استقبال اندک مردم مواجه شده بود با توجه به میزان مصرف سوخت آن نسبت به سایر خودروهای صندوقدار، متقاضیان قابل توجهی پیدا کرد و شرکت ایران‌خودرو نیز با توجه به حسن استقبال از این خودرو، تولید سه مدل جدید دیگر را در برنامه کاری خود طبق وعده داده شده، قرار داد.

به گفته سیدمهدی قاسمی، مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو، آمار فروش و ثبت‌نام پژو ۲۰۶ صندوقدار در خردادماه حدود ۱۳۵۰ دستگاه بود، که این آمار تنها یک ماه پس از سهمیه‌بندی بنزین یعنی تیرماه به ۳۰۰۰ دستگاه رسیده است.

مدیر بازاریابی و فروش ایران‌خودرو روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص تولید سه مدل جدید پژو ۲۰۶ صندوقدار عنوان کرد: پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین و استقبال مردم از این خودرو شرکت ایران‌خودرو تولید سه مدل جدید از این خودرو را در برنامه کاری خود قرار داده است.

قاسمی در ادامه اظهار داشت:‌ تا پایان سال سه مدل جدید پژو ۲۰۶ صندوقدار با نام‌های V۲، V۱۰ و V۲۰ وارد بازار خواهد شد که از این سه مدل V۲ مدل گازسوز V۱ و V۱۰ مدل گازسوز شده V۸ خواهد بود. همچنین به زودی مدل V۲۰ پژو صندوقدار با موتور ۱۳۰۰سی‌سی و با قیمتی ارزان‌تر وارد بازار خواهد شد.

قاسمی در رابطه با مدل V۲۰ عنوان کرد: این خودرو صندوقدار خودرو پژو ۲۰۶ تیپ دو خواهد بود و از نظر فنی با این خودرو هیچ تفاوتی نخواهد داشت فقط از نظر ظاهری و به منظور جلب رضایت متقاضیان خودروهای صندوقدار، این خودرو به صورت صندوقدار به تولید خواهد رسید.

به گفته قاسمی، مصرف سوخت گروه پژو ۲۰۶ به طور متوسط ۹/۶لیتر و پایین‌تر از حد استاندارد مصرف سوخت است.

مدیر بازاریابی و فروش شرکت ایران‌خودرو در مورد مخزن در نظر گرفته شده برای پژو ۲۰۶ صندوقدار اظهار داشت: کیت و مخزن‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو بسیار ظریف است و تنها برای حفظ ظاهر این خودرو اقدامات بسیاری برای جانمایی مخزن صورت پذیرفته که این خودرو با ظاهر زیباتری وارد بازار شود.