انتقال کارخانه‌های خودروسازی موجب تعادل صنعتی بین استان‌ها می‌شود
گروه خودرو- ایجاد کارخانه‌ خودروسازی در استان‌ها از سوی وزیر صنایع و معادن به عنوان سیاست‌های همسو با استراتژی توسعه صنعتی و سند چشم‌انداز 20ساله توسعه صنعتی کشور خوانده شده است.

بر این اساس، ایجاد پایگاه‌های خودروسازی در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور به ایران‌خودرو و مرکز کشور به شرکت سایپا از جمله برنامه‌ریزی وزارت صنایع در این راستا است.علاوه بر احداث کارخانه در مراکز یاد شده، سایر نقاط کشور نیز به شرط وجود استعداد و مزیت‌های مورد نیاز، به عنوان پایگاه‌های قطعه‌سازی توسعه خواهند یافت.
حال انتقال کارخانه‌های خودروسازی در حالی از سوی وزیر صنایع و معادن به عنوان یکی از بندهای استراتژی‌ کلان صنعتی خوانده شده که در 17 بند این استراتژی که در مردادماه سال گذشته توسط وزارت صنایع و معادن ابلاغ شده بود هیچ اشاره‌ای به گسترش و تعدد پایگاه‌های تولید خودرو در دیگر نقاط کشور نشده است.
از سوی دیگر ابلاغیه بند «ج» اصل ۴۴ قانون اساسی بر عدم حضور دولت در سرمایه‌گذاری‌های کلان تاکید دارد اما با این شرایط وزارت صنایع و معادن بر توسعه کارخانه‌های خودروسازی به نقاط مختلف کشور اصرار دارد.
در‌حال‌حاضر دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا انتقال کارخانه‌های خودروسازی به استان‌های فارس، آذربایجان غربی، مرکزی و استان اصفهان (کاشان) را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند.
علاوه بر شهرستان‌های ذکر شده حدود ۵سال پیش شرکت ایران‌خودرو در راستای احداث کارخانه در استان‌های بزرگ، کارخانه ایران‌خودروی خراسان را در خراسان رضوی به بهره‌برداری رساند و تولید بخشی از محصولات خود را به این شرکت سپرد.
در حال حاضر این شرکت تولید تنها خودروی شاسی بلند ایران‌خودرو را با نام گراند ویتارا به همراه پژو 405 تک‌سوز و دوگانه‌سوز و پژو پارس بر عهده دارد.
شرکت ایران خودروی خراسان اولین زیرمجموعه شرکت مادر است که تاکنون توانسته محصولات با کیفیت‌تری نسبت به شرکت اصلی تولید کند. براساس آمار ارائه شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که هر ماه اعلام می‌شود برخی محصولات این شرکت از نظر کیفی چندین پله بالاتر از شرکت مادر قرار دارد.
پس از ترویج توسعه کارخانه‌ها به سایر استان‌ها، به منظور بررسی نتیجه این اقدام گفت‌وگویی با مهدی سیادت مدیرعامل کارخانه ایران خودروی خراسان ترتیب داده‌ایم که در ذیل می‌آید:
انتقال واحدهای خودروسازی به سایر استان‌ها را چگونه ارزیابی کنید؟
تجمیع واحدهای صنعتی در یک نقطه در کشور موجب به وجود آمدن فاصله صنعتی در کشور شده که این امر موجب گرایش نسبتا بسیار مردم برای مهاجرت به استان‌‌های بزرگ کشور شده و مشکلات بسیاری را به وجود آورده است صنعت خودروسازی نیز از این امر مستثنی نبوده و طی سال‌های گذشته تجمیع این صنعت در یک استان خاص منجر به ایجاد فاصله صنعتی در سایر استان‌ها شده بود اما با آغاز انتقال واحدهای خودروسازی به سایر استان‌ها علاوه بر ایجاد اشتغالزایی، فاصله صنعتی به وجود آمده بین استان‌ها نیز کمتر و تمام استان‌ها به یک سطح صنعتی خواهند رسید.
انتقال بخشی از واحد خودروسازی ایران‌خودرو به خراسان رضوی چه تاثیری در روند شکل گیری صنعت در این استان داشته است؟
انتقال بخشی از کارخانه ایران‌خودرو به این استان موجب جهش رویکرد صنعت قطعه سازی در خراسان شده است. واحد خراسان در اصل یک واحد آزمایشی برای حضور در سایت‌های خارجی در نظر گرفته شده بود و با ایجاد این واحد شرکت ایران‌خودرو توانست تجربه خوبی برای ایجاد سایت‌های خارجی کسب کند.
چند درصد تولیدات شرکت ایران‌خودرو در واحد ایران‌خودروی خراسان تولید می‌شود؟
در حال حاضر و با توجه به تولید 22هزار دستگاه خودرو در خراسان رضوی در حدود 10درصد تولیدات ایران‌خودرو در این شرکت صورت می‌پذیرد اما ظرفیت در نظر گرفته شده برای این واحد 15تا20درصد ظرفیت تولید شرکت مادر است که با راه‌اندازی خط رنگ جدید تیراژ تولید تا 66هزار دستگاه خودرو افزایش خواهد یافت.
براساس آمار کیفیت خودروهای داخلی که هر ماه از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتشر می‌شود خودروهای تولیدی در شرکت ایران‌خودروی خراسان در برخی موارد از نظر کیفی در سطح بالاتری از خودروهای تولیدی در شرکت مادر قرار دارند. به چه دلیل خودروهای تولیدی در شرکت ایران‌خودروی خراسان از نظر کیفی از خودروهای تولید شده در شرکت مادر در سطح بالاتری قرار دارند؟
شرکت ایران‌خودرو هم اکنون با محدودیت‌هایی در تولید مواجه است که رفع آن شاید هم اکنون دشوار باشد اما شرکت ایران‌خودروی خراسان بر اساس آخرین تجربه‌ها و بر اساس اصول مدیریتی احداث شده به همین منظور برخی اشکالاتی که شاید در شرکت ایران‌خودرو وجود داشته باشد در این شرکت برطرف شده است.
شرکت ایران خودروی خراسان در امر صادرات چگونه عمل می‌کند؟
شرکت ایران‌خودروی خراسان در تمام زمینه‌های تامین و فروش زیرنظر شرکت مادر عمل می‌کند. در برنامه سال 86 صادرات برخی محصولات این شرکت در برنامه صادرات شرکت مادر قرار گرفته و برخی از محصولات این شرکت در این سال به کشورهای آسیای‌میانه زیرنظر شرکت مادر صادر خواهد شد.
شرکت ایران‌خودروی خراسان قطعات موردنیاز خود را به چه صورت تامین می‌کند؟
شرکت ایران‌خودروی خراسان قطعات موردنیاز خود را از تمام قطعه‌سازان در سراسر کشور تامین می‌کند و در خصوص تامین قطعه کیفیت از اهمیت بسیاری برخوردار است، همچنین این شرکت به منظور کاهش هزینه‌های لجستیک (تامین و انتقال کالا) طرح احداث پارک تامین را در 60کیلومتر شرکت در برنامه خود قرار داده است.
در خصوص پارک تامین که قرار است در نزدیکی این شرکت احداث شود توضیح دهید؟
شرکت‌های بزرگ خودروساز در دنیا به منظور کاهش هزینه‌های لجستیک (تامین و انتقال کالا) خود شرکت‌های قطعه‌ساز را در 60کیلومتری کارخانه مستقر می‌کنند که اصطلاحا به آن ایجاد پارک تامین می‌گویند شرکت ایران‌خودرو خراسان رضوی نیز به منظور کاهش هزینه‌های لجستیک به این نتیجه رسید و اقدام به احداث پارک تامین در نزدیکی کارخانه ایران‌خودروی خراسان کرد که تاکنون 24واحد قطعه‌ساز فعالیت خود را به صورت محدود در نزدیکی ایران‌خودروی خراسان آغاز کرده‌اند.