گروه خودرو- با توقف تولید مزدا ۳۲۳ ، مزدا ۳ جایگزین آن شد که قرار است از این محصول حدود پنچ‌هزار دستگاه تولید شود.

حسن حسینی‌راد، مدیر فروش گروه خودروسازی بهمن، در جمع خبرنگاران افزود: در حال مذاکره برای تولید هاچ‌بک این خودرو نیز هستیم. مدل سواری و صندوق‌دار مزدا ۳ نیز جایگزین مزدا ۳۲۳ می‌شود که دو ماه پیش‌تولید آن متوقف شده بود.

وی گفت: در حال حاضر مزدا ۳ با سه قیمت ۲۵، ۲۷ و ۲۸‌میلیون تومان عرضه می‌شود. او افزود در سال‌جاری برنامه تولید ۲۰هزار وانت نیز در دستور کار است و همچنین با شرکت ایسوزو ژاپن هم برای تولید محصولات دیگر سنگین در حال مذاکره هستیم. امسال همچنین ون نارون (محصول چینی) در این شرکت تولید می‌شود که قیمت آن ۱۴‌میلیون تومان است.

تولید مزدا ۳ که خودرو اسپرت سواری در کلاس C محسوب می‌شود، در گروه بهمن آغاز شده است. موتور این خودرو دو هزار سی‌سی حجم داشته و ۱۴۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. مصرف سوخت این خودرو بنا به گفته کارخانه بهمن ۹/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلیومتر طی سیکل ترکیبی است.

گروه بهمن یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فورد آمریکا است که طی ماه‌های گذشته و پس از اعمال برخی تحریم‌ها علیه ایران به منظور قطع همکاری با ایران از سوی آمریکا تحت فشار بوده است. ضرابیان معاون مهندسی تحقیقات بهمن در این خصوص اظهار داشت: حجم سرمایه‌گذاری در حدی نیست که قطع این همکاری مشکل‌ساز شود.

وی در ارتباط با همکاری با سایر شرکت‌های خودروسازی عنوان کرد: در حال مذاکره با چندین شرکت خودروساز دیگر هستیم که بتوانیم تولیدات این شرکت را تکمیل کنیم همچنین علاوه بر میتسوبیشی پاژرو دو درب را نیز به صورت CBV وارد کرده‌ایم.

ضرابی همکاری با چین را جزو برنامه‌های آینده این شرکت عنوان کرد و در پاسخ به این سوال که آیا همکاری با کشور چین به نفع خودروسازهای کشور است یا خیر اظهار داشت: چین سال گذشته سومین شرکت خودروساز دنیا شناخته شده به همین منظور به غیر از خودروی نارون که از تولیدات شرکت گلدن در اگواست با چند شرکت خودرو ساز چینی دیگر نیز در حال مذاکره هستیم همچنین خودرو‌های جدیداز رنج قیمتی متفاوتی برخوردار هستند.

مشکلی برای گشایش اعتبار در بانک‌های خارجی نداشته‌ایم

روابط خارجی بر فعالیت صنعت خودرو تاثیر دارد. ما هنوز برای گشایش اعتبار در بانک های خارجی با مشکلی مواجه نشده‌ایم.

محمدرضا مدرس خیابانی، مدیر عامل گروه صنعتی بهمن، نیز در حاشیه این برنامه در پاسخ به این سوال که با توجه به آن که حجم ساخت داخل شما پایین است، آیا برای واردات قطعه با توجه به محدودیت‌های خارجی با مشکل مواجه نشده‌اید، گفت: خیر ما هنوز با مشکل مواجه نشده‌ایم. با آنکه روابط خارجی بر فعالیت صنعت خودرو تاثیر دارد، ما هنوز برای گشایش اعتبار در بانک‌های خارجی با مشکلی مواجه نشده‌ایم.

او خاطرنشان کرد: در سال جاری شرکت توان تولید حدود ۲۵هزار وانت، هفت‌هزار و پانصد کامیون و هفت‌هزار ون را دارد. با چند شرکت خودروسازی در چین هم در حال مذاکره برای تولید محصولات جدید هستیم محصولات دیگر ایسوزو ژاپن نیز در بخش تولید کامیون هدف‌های آینده تولید ما هستند.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر خودروهای بهمن ساخت داخل پایینی دارد، آیا قصد داخلی‌سازی بیشتر را ندارید، گفت: ما با توجه به توان داخل، داخلی‌سازی را افزایش خواهیم داد. برای داخلی سازی مزدا ۳ نیز برنامه‌هایی در دست بررسی است.

مدرس گفت: شرکت پس از بررسی‌های لازم، اقدام به واردات و تولید خودروهایی چون کامیون نه تن کشنده و خودروهای ارزان قیمت می‌کند.