گروه خودرو- هر ساله با آغاز فصل تابستان و همزمان با تعطیلات تابستانی قیمت خودرو افزایش ۱۰۰ الی ۲۰۰هزار تومانی را تجربه و پس از پایان این فصل قیمت خودرو متعادل می‌شود اما امسال همزمان با آغاز فصل گرما، طرح سهمیه‌بندی بنزین نیز به اجرا درآمد که این طرح موجب افزایش غیرمعمول خودروهای دوگانه‌سوز و در برخی موارد خودروهای تک‌سوز شد. در این مدت خودروی ۲۰۶ تیپ دو افزایش ۵۰۰هزار تومانی و زانتیا لوکس، فولکس گل و هیوندای و ورنا نیز افزایش یک‌میلیون تومانی را تجربه کردند.

علاوه‌بر خودروهای تک‌سوز خودروهای دوگانه‌سوز نیز افزایش قیمت چشمگیری داشته به طوری که در این مدت پراید گازسوز با قیمت ۸میلیون و ۱۰۰هزار تومان و پژو روا با قیمت ۹میلیون و ۲۰۰هزار تومان در بازار معامله می‌شود. افزایش قیمت خودرو در بازار طی ماه‌های گذشته امری بدیهی و این قیمت‌ها از سوی نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز نیز اعمال شده است.

حال افزایش قیمت در حالی طی هفته‌های گذشته صورت گرفته که شرکت‌های خودروساز و همچنین وزیر صنایع و معادن بر عدم افزایش قیمت‌ها پافشاری بسیاری داشته‌اند و افزایش قیمت برخی خودروها را که بارها از سوی نمایندگی‌ها به دلیل کمبود در بازار اعلام شده بود مربوط به کارخانه نمی‌دانند. وزیر صنایع و معادن روز گذشته در گفت‌و‌گو با ایرنا عنوان کرد که قیمت کارخانه‌ای و عرضه خودرو از سوی وزارت صنایع و معادن کنترل می‌شود. وی در ادامه اظهار داشت که تلاش بر این بوده که افزایش قیمت خودرو از طریق وزارت صنایع نباشد و خودروها با قیمت اسفند ۸۵ از سوی کارخانه عرضه شود.

طهماسبی با اشاره به این که کنترل قیمت‌ها از وظایف دیگر دستگاه‌ها است، افزود: وزارت صنایع برای این منظور با سایر دستگاه‌ها دارای تعامل است ولی نوسان کنونی بازار خودرو مقطعی و فصلی است و معمولا در ماه‌های تیر و مرداد شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

وی با بیان این که آنچه ما بر آن کنترل داریم عرضه خودرو به میزان کافی و قیمت اسفند ۸۵ است افزود در حال حاضر کنترل شدیدی بر عرضه خودروها از سوی کارخانه‌ها اعمال می‌شود، هرچند که کارخانه‌ها امکان ذخیره بیش از حد تولیدات خود را ندارند و نمی‌توانند تولیدات بیش از یک هفته یا ۱۰ روز خود را ذخیره کنند. وزیر صنایع افزود: نمایندگی‌های عرضه خودرو نیز نمی‌توانند در این زمینه دخل و تصرفی داشته باشند.

با وجود اعلام ثبات قیمتی خودرو از سوی شرکت‌های خودروساز و وزارت صنایع و معادن خاکساری کارشناس صنعت خودرو نیز روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا عدم عرضه خودرو به بازار را عامل افزایش قیمت خودرو دانسته است.