تولید خودروی ارزان کلید می‌خورد

گروه خودرو- منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو روز گذشته در حالی از عقد قرارداد نهایی بین این شرکت و شرکت «چری» چین در مردادماه سال‌جاری خبر داد که به رغم موافقت چری با صادرات ۲۰درصدی و قبول تمامی شروط ایران‌خودرو از سوی این شرکت، امضای قرارداد نهایی بر سر تولید خودروی S۲۱ (ارزان قیمت) در بلاتکلیفی به سر‌می‌برد. حال منوچهر منطقی در گفت‌‌وگو با خبرنگار ما از عقد قرارداد مشترک بین دو شرکت خبر داده و تاکید کرده است که مردادماه هیاتی از سوی شرکت ایران‌خودرو بدین منظور به چین اعزام خواهد شد. شرکت چری چین هم اکنون تولید دو خودروی A۱۵ و S۲۱ را با همکاری شرکت ایران‌خودرو در دستور کار دارد. خودروی A۱۵ خودرویی در کلاس متوسط است که قیمت آن هم ردیف دو خودروی پژو آردی و GLX پیش‌بینی می‌شود. این سدان لیفت‌بک از نظر شکل و شمایل و ابعاد جانشین مناسبی برای پیکان به نظر می‌رسد.

ظاهرا همکاری دو شرکت برای تولید A۱۵ (کویین) روال طبیعی خود را طی می‌کند در حالی که تولید خودرو S۲۱ که در چین با نام QQ۶ شناخته می‌شود و در ایران به خودروی ارزان معروفیت پیدا کرده، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ما عنوان کرد که شرکت چری چین تمامی تعهدات و شروط شرکت ایران‌خودرو مبنی بر تولید S۲۱ را پذیرفته این در حالی است که به دلیل جریانات و مسائل داخلی شرکت ایران‌خودرو، عقد قرارداد نهایی با مشکل مواجه و به تعویق می‌افتد. شرط صادرات ۲۰درصدی شرکت‌های خودروساز خارجی که در ایران قصد همکاری و تولید خودرو را دارند، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مانعی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت شناخته می‌شود. حال آنکه شرکت رنو فرانسه نیز با قراردادن شرط صادرات ۲۰درصدی که وزارت صنایع و معادن آن را بر سر تولید تندر ۹۰ وضع کرد با شک و تردید مواجه شد که در نهایت با اخذ امتیازهایی از طرف ایرانی به پذیرش این بند از قرارداد تن داد. اما شرکت چری ظاهرا صادرات ۲۰درصدی را پذیرفته و حتی بازارهایی در کشورهای آسیای میانه را بدین‌‌منظور در نظر گرفته است. منوچهر منطقی، مدیر عامل شرکت ایران‌خودرو نیز ضمن تایید پذیرش چری مبنی بر صادرات ۲۰درصدی به خبرنگار ما گفت که یکی از شرایط ما برای امضای قرارداد با شرکت چری، پذیرش صادرات ۲۰درصدی از سوی این شرکت بود که با رایزنی‌های صورت گرفته، چینی‌ها با این بند موافقت کردند. منطقی در همین حال عنوان کرد که البته صادرات ۲۰درصدی حداقل پیشنهاد ما بود که ممکن است از این رقم نیز فراتر رود. منطقی در حالی صادرات ۲۰درصدی را حداقل پیشنهاد شرکت ایران‌خودرو خوانده که وزارت صنایع تنها رقم ۲۰درصدی را پیش شرط شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری قرار داده است. منطقی در مذاکرات خود با هیات چینی نیز صادرات ۲۰درصدی را پذیرفته اما ظاهرا رقمی فراتر از مصوبه وزارت صنایع و معادن را خواهان است. از سویی دیگر یک منبع آگاه در شرکت چری چین نیز به خبرنگار ما گفت که این شرکت تنها با شرط قیمت پایین و کیفیت مناسب شرط ۲۰درصدی را قبول کرده و این مساله در قانون حمایت از مصرف‌کننده خودرو نیز که چندی پیش در مجلس ایران تصویب شد مورد تاکید قرار گرفته است. وی همچنین در واکنش به سخنان وزیر صنایع و معادن که در آخرین نشست خود با خبرنگاران تاکید کرده بود که فعلا منتظر خودروی ارزانقیمت نباشید و مذاکرات مربوطه به راه‌اندازی خط تولید خودروی ارزان با شرکت چینی به درازا کشیده شده است، اظهار داشت» که توافق بر سر صادرات ۲۰درصدی در نمایشگاه شانگهای که در اردیبهشت‌ماه برگزار شد، به وقوع پیوست و چری نیز این شرط را قبول کرد حال آنکه تاخیر برای راه‌اندازی خط تولید متوجه شرکت ایران‌خودرو است و چری در این زمینه تعهدی ندارد.

چری کمپانی نوپا اما پرتوانی است که با وجود عمر کوتاه خود (افتتاح چری به سال ۱۹۹۷ بازمی‌گردد) حضور چشمگیری در بازار چین دارد و در فراسوی مرزهای این کشور نیز به شدت در حال توسعه است.

حال ظاهرا وعده رییس‌جمهور مبنی بر تولید خودرویی ارزان برای قشر پایین و متوسط جامعه در مردادماه با عقد قرارداد مشترک ایران‌خودرو و چری محقق خواهد شد.

طبق برنامه اعلام شده قرار است ۲هزار و ۵۰۰ خودروی ۲۱ S تا پایان سال در ایران تولید شود که این رقم به ۵هزار دستگاه خواهد رسید.

منطقی همچنین وعده است که با نهایی شدن این قرارداد در ۵مردادماه، سری اول خودروی ارزان‌قیمت چری بهمن‌ماه سال‌جاری به صورت نمونه تولید شود.

به گفته منطقی قیمت این خودرو حدود ۶۰میلیون ریال (شش میلیون تومان) پیش‌بینی می‌شود.

خودرو چری مدل ۲۱‌‌ S که خودرویی کاملا مدرن است و توسط شرکت‌های ایتالیایی طراحی شده، با دو نوع موتور ۱۱۰۰ و ۱۳۰۰ سی‌سی و برخورداری از استاندارد آلایندگی یورو ۳ در ایران تولید خواهد شد.

مصرف سوخت این خودرو ۶ لیتر در ۱۰۰کیلومتر و ظرفیت آن پنج نفر است.

خودروی یاد شده قابلیت نصب تمام سیستم‌های ایمنی ماند «ایربک» و ABS را دارد.

در صورت توافق نهایی با شرکت چری تولید این خودرو در سایت ایران‌خودرو در تهران و خراسان خواهد بود و قرار است ۴۰درصد قطعات آن نیز داخلی باشد.