گروه خودرو- طرح استفاده اجباری از ایربک و ABS در برنامه پنج‌ساله پنجم پیش‌بینی شده و اجرای آن منوط به موافقت شورای‌عالی استاندارد است. احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص آخرین وضعیت طرح استفاده اجباری از ایربک و ‌ABS اظهار داشت: سال گذشته جلسه‌ای با حضور سردار رویانیان، انجمن خودروسازان، موسسه استاندارد و برخی از ارگان‌های دیگر تشکیل و مسوولان در خصوص استفاده اجباری از ایربک و ABS به جمع‌بندی رسیدند و نتایج این جلسه برای تصویب نهایی به شورای‌عالی استاندارد ارسال شد که هنوز شورای‌عالی استاندارد موافقت خود را با این طرح اعلام نکرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: در این جلسه تصمیم بر آن شد که در برنامه ۵ساله پنجم توسعه خودروسازان در دو سال اول ملزم به نصب سیستم ترمز ABS شوند و پس از آن این طرح برای شرکت‌های خودروسازی اجباری شود.

وی در خصوص نصب اجباری سیستم ایربک نیز افزود: خودروسازان در این طرح ملزم می‌شوند که در برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه امکان نصب ایربک را به عنوان آبشن برای تمام خودروها فراهم کنند.

نعمت بخش استفاده از ایربک و ABS را در جهان اجباری ندانست و عنوان کرد: استفاده از ایربک و ABS در دنیا اجباری نیست و به صورت آبشن و با توجه به تقاضای خریدار بر روی خودرو نصب می‌شود.

وی در ادامه افزود: سیستم ABS بیشتر برای کشورهای اسکاندیناوی که جاده‌های لغزنده دارند الزامی است. اما در این کشورها نیز این طرح اجباری نیست.

وی در خصوص میزان تلفات جاده‌ای و نبود سیستم ایمنی مناسب بر روی خودروهای داخلی اظهار داشت: نبود سیستم ایربک و ABS منجر به افزایش تلفات جاده‌ای نمی‌شود بلکه بیشترین تصادفات جاده‌ای کشور ما مربوط به غیر استاندارد بودن جاده‌های کشور است و دولت باید به منظور کاهش تصادفات جاده‌های کشور را به استاندارد جهانی برساند.