هندی‌ها بر سر دوراهی خودروی ارزان یا انفجار زیست‌محیطی

گروه خودرو- تولید خودرویی ارزانقیمت که بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰هزار دلار قیمت داشته باشد و در دسترس میلیون‌ها هندی متوسط الحال قرار گیرد رویای مصرف‌کنندگان هندی است اما تحقق همین رویا در عین حال می‌تواند فاجعه‌ای ترافیکی و زیست‌محیطی را برای این کشور رقم بزند. دو شرکت نیسان‌موتور ژاپن و رنو فرانسه کمتر از یک ماه قبل از طرح خود برای تولید خودرویی ۳هزار دلاری برای بازار هند که قرار است در برابر محصول مشابهی از تاتاموتورز هند به رقابت بپردازد، پرده برداشتند. تاتاموتورز از حدود یکسال قبل از عزم خود برای تولید خودرویی مردمی که به قیمت حدود ۲۵۰۰دلار عرضه خواهد شد و گمان می‌رود از سال آینده روی خط تولید قرار گیرد، خبر داده بود.

از نگاه هواداران این طرح، محصولات ارزانقیمت چون آنچه رنو نیسان و تاتاموتورز به دنبال تولید و عرضه آن هستند چیزی شبیه فولکس‌واگن قورباغه‌ای برای آلمانی‌ها یا مینی برای انگلیسی‌ها خواهد بود که توانستند انقلابی اقتصادی برای طبقه متوسط این دو کشور به وجود آورند. برای مخالفان اجرایی شدن این طرح به منزله انفجاری در ترافیک و آلودگی شهرهای بزرگ هند خواهد بود که هم‌اکنون نیز به دلیل ازدحام ۱/۱میلیارد هندی در این شهرها رمقی برای نفس‌کشیدن ندارند.

عرضه این محصول به انتشار گازهای آلاینده در این کشور به سطحی بی‌سابقه آن هم در هنگام اعمال فشار غربی‌ها به دهلی‌نو برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای برای مهار روند گرم شدن جهان منجر خواهد شد. آنومیتا روچودوری، مدیر مرکز علوم و محیط‌زیست هند در دهلی نو می‌گوید: هند هنوز در جایگاهی قرار نگرفته که برای تسریع توسعه با این سرعت آمادگی داشته باشد. او می‌گوید: این طرح به توسعه پایدار هند کمکی نخواهد کرد و مشکلات زیست‌محیطی زیادی برای هندی‌‌ها به ارمغان می‌آورد.

بانک جهانی اوایل سال‌جاری میلادی اعلام کرد آلودگی زیست‌محیطی در هند به سطحی بی‌سابقه افزایش یافته است و این مساله یکی از عوامل نگرانی مراجع بین‌المللی از فرآیند توسعه صنعتی هند است.

پیش‌بینی فروش

نرخ تملک خودرو در هند پایین است. در هند به ازای هر هزار نفر جمعیت ۷ تا ۸دستگاه خودرو وجود دارد که به هیچ عنوان با نرخ ۳۰۰ تا ۵۰۰دستگاه خودرو به ازای هر هزار نفر در جوامع غربی قابل قیاس نیست. اما در مقابل پیش‌بینی می‌شود فروش سالانه خودرو در هند تا سال ۲۰۱۰میلادی با افزایش صددرصدی به ۲میلیون دستگاه در سال برسد.

فقط در دهلی نو، پایتخت هند سالانه دویست‌هزار دستگاه خودرو به تعداد خودروهای در حال تردد در معابر این شهر افزوده می‌شود در حالی که این خودروها برای ادامه مسیر و یافتن جای پارک باید با گاوهای سرگردان، ریکشاهایی که به جابه‌جایی مسافران مشغولند و انبوه موتورسیکلت‌‌ها دست و پنجه نرم کنند.

جمعیت دهلی نو تنها جزیی از طبقه متوسط هند است که تا سال ۲۰۲۵میلادی به ۵۸۳میلیون نفر یعنی بیش از ۱۱برابر جمعیت ۵۰میلیونی این طبقه بالغ خواهد شد. مرادعلی‌بیک از روزنامه‌نگاران صاحب‌نام هندی می‌گوید: این بازاری عظیم است که هیچ شرکتی نمی‌تواند از آن چشم بپوشد،‌ وی می‌افزاید: بازار خودروهای ارزان هم‌اکنون نیز در هند داغ است پس حدس زده‌اید که با عرضه خودرویی ارزان‌تر و کارآمدتر بازارچه وضعی خواهد داشت و استقبال از آن تا چه حد خواهد بود، اصلا کار مشکلی نیست.

تنها سوالی که باقی می‌ماند اینکه خیابان‌هایی که قرار است این خودروها را در خود جای دهند، کجا هستند؟ دولت هند با قدرت تمام سرگرم تعویض راه‌ها و احداث بزرگ‌راه‌های جدید از جمله یک شبکه بزرگراهی جدید است که دهلی نو، بمبئی و کلکته را به هم متصل می‌کند اما همین حالا هم آلودگی هوا در شهرهای هند به سطحی خطرناک رسیده است.

استانداردهای زیست‌محیطی پایین

کارشناسان محیط‌زیست هندی می‌گویند اگرچه محصولات جدید صنایع خودروسازی هند براساس معیارهای زیست‌محیطی روز هند تولید خواهد شد اما باز هم به لحاظ استانداردهای آلایندگی حداقل ۱۰سال از محصولات غربی عقب هستند. میانگین عمر خودرو در هند ۱۰سال است که بالطبع خودروهای با عمر بالاتر آلایندگی به مراتب بیشتری با خودروهای نو دارند. روچو دوری یادآوری می‌کند هند تازه در آستانه راهی قرار گرفته که کشورهای دیگر دو دهه قبل آن را پشت‌سر گذاشته‌اند و اکنون با درس گرفتن از اشتباهات گذشته در جست‌وجوی راه‌های تازه هستند.

با این حال رویای داشتن خودرو چیزی نیست که هندی‌ها بتوانند از آن چشم‌پوشی کنند. امال، ‌راننده‌ای ۳۹ساله که در یک شرکت خصوصی کار می‌کند با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت یک موتورسیکلت در حدود ۳۰۰دلار است اینکه روزی بتواند با ۲۵۰۰دلار خودرو بخرد را شیرین توصیف می‌کند.

مقامات هندی می‌گویند با تقویت سیستم حمل‌ونقل عمومی و گازسوز کردن اتوبوس ها و تاکسی‌ها به دنبال کاهش انتشار گاز‌های آلاینده تا ۸۰درصد هستند. شرکت‌هایی چون تاتاموتورز هم سعی دارند. به استانداردهای زیست‌محیطی روز دنیا در تولید محصولات راه برسند.

پی.کی‌. شاندا، مدیر موسسه تحقیقات راه‌های دولت هند می‌گوید: هند کشوری دمکراتیک است و ما نمی‌توانیم مانع از عرضه خودرو به مردم شویم، وی می‌افزاید: ما خواستار افزایش خودروهای شخصی نیستیم اما اگر راهی جز افزایش تعداد خودروها وجود نداشته باشد ترجیح می‌دهیم این خودروها کوچک و کم‌مصرف باشند.

منبع: بیزنس ویک