گروه خودرو- پنج‌شنبه گذشته مطلبی با عنوان «پرونده‌ای که پایان ندارد» در خصوص بررسی موضوع آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ و پیگیری مسوولان در مورد این حادثه به چاپ رسید. شرکت ایران‌خودرو در واکنش به این مطلب جوابیه‌ای را در ۸ بند و با این مضمون ارسال کرد که در ذیل می‌آید.

پنج‌شنبه گذشته سی و یکم خردادماه مطلبی در آن روزنامه با عنوان «پرونده‌ای که پایان ندارد» به چاپ رسیده بود که در این خصوص نکاتی را متذکر می‌شود:

۱ - خودروهای ۴۰۵ مدل ۸۳ و ۸۴ که تاکنون دچار حریق شده‌اند در‌صورتی‌که خسارت اندکی دیده باشند بلافاصله با تعمیرات جزئی و پرداخت خسارت به مشتری تحویل داده می‌شود و هیچ صف طولانی تعمیر در کار نبوده همچنین در مواردی که خسارت وارده قابل تعمیر نبوده خودروی صفر کیلومتر تحویل مشتری شده است.

۲ - آنچه «آمادگی ایران‌خودرو برای تعمیر معیوب ذکر شده» در واقع آمادگی موجود در طرح ارتقای سامانه سوخت‌رسانی است که از نیمه فروردین‌ماه با تعویض رایگان سامانه سوخت‌رسانی کلیه خودروهای ۴۰۵، سمند و پارس مدل ۸۳ و ۸۴ به جز بهمن و اسفند ۸۴ توسط امداد خودرو در حال اجراست. همکاران آن روزنامه وزین تاکنون دوبار برای بازدید از فرآیند اجرایی این طرح دعوت شده و متاسفانه حضور نیافته‌اند.

۳ - پیش از این نیز همانگونه که اطلاع دارید طی چهار دوره فراخوان از نیمه سال ۸۴ تا پایان سال ۸۵ مکرر از مالکان خودروهای دوره فوق‌الذکر خواسته شد در نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو حضور یابند تا خودروی آنان بازبینی و رفع عیب شود و اما هنوز عده زیادی در این طرح مشارکت نکرده‌اند.

۴ - ایران‌خودرو براساس بازخوردهای اخذ شده از چند دوره فراخوان، طرح ارتقای سامانه سوخت‌رسانی را فروردین‌ماه امسال با استفاده از کادر آموزش دیده و مجرب و بهره‌گیری از قطعات پیشرفته، در بیش از ۷۰ نمایندگی مجاز و سایت ویژه آغاز کرد. در این طرح با استفاده از شماره تماس مالکانی که قبلا در فراخوان‌ها حضور یافته بودند و همچنین شماره تماس‌هایی که از سوی نیروی انتظامی در طرح کارت هوشمند سوخت به دست آمده بود تماس گرفته شد و تاکنون ۵۵هزار نفر سامانه سوخت خودروی خود را ارتقا داده‌اند.

۵ - خوشبختانه در طول ماه‌های گذشته هیچ یک از خودروهایی که در طرح ارتقاء مشارکت داشته‌اند دچار مشکل خاصی نشده‌اند و این مساله سبب شد ایران‌خودرو با قاطعیت اعلام کند هر خودرویی پس از مشارکت در طرح ارتقاء و دریافت «برچسب مشارکت» دچار حادثه شود، با خودروی نو تعویض خواهد شد. بیان این موضوع از سوی مدیریت ایران‌خودرو و مقام‌های مسوول کشور دو جنبه داشت: اول ترغیب مردم به مشارکت در این طرح رایگان و دوم ایجاد اطمینان خاطر برای مشارکت‌کنندگان که در کمال تاسف معدودی از آنان پیش از این در فراخوان مشارکت داشته و خودروی آنان به طور کامل رفع عیب نشده بود.

۶ - از آنجا که ممکن بود برای برخی از دارندگان خودروی مشمول طرح سوء‌تفاهم پیش بیاید که چه در طرح مشارکت کنند و چه نکنند در صورت حادثه دیدن خودروی آنان با خودروی نو تعویض می‌شود (و با همین طرز تفکر سهل‌انگاری کرده و مراجعه نکنند) معاون محترم امنیتی و سیاسی دادستان کل کشور در مصاحبه مطبوعاتی خود عنوان کردند که اگر مالکان برای رفع عیب در طرح جدید مراجعه نکنند و «برچسب» دریافت نکنند، ایران‌خودرو مسوولیتی نخواهد داشت. متاسفانه این موضوع در مطلب همکاران آن روزنامه ذکر نشده است.

۷ - ایران‌خودرو مهلت مشارکت در طرح ارتقاء سامان سوخت‌رسانی را پیش از این پانزدهم تیرماه اعلام کرده است. نمایندگی‌ها و سایت‌های ویژه طرح برای بازبینی و تعویض رایگان قطعات ۳۰هزار خودرو در هفته آمادگی دارند و به خواست خدا، یاری رسانه‌ها و با همت مالکان خودروهای مشمول طرح و مراجعه آنان، پرونده ۴۰۵ به زودی برای همیشه بسته خواهد شد.

۸ - موفقیت در پایان دادن به مشکل پیش آمده برای خودروی ۴۰۵، مستلزم مشارکت تک‌تک دارندگان خودروهای مشمول طرح و خارج کردن خودروی آنان از ریسک است. موارد بسیاری از حریق‌های پیش‌آمده طی چند ماه اخیر برای خودروهایی رخ داده که مالکان حداقل یک بار یا بیشتر برای مراجعه به نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو دعوت شده‌اند اما مراجعه نکرده‌اند. ایران‌خودرو در فراخوان خودرویی در کشور پیشتاز شده و راه را برای دیگران باز کرده و در این راه هزینه‌های فراوانی پرداخته است. دست یاری ما به سوی شما اصحاب رسانه است تا با همکاری یکدیگر فرهنگ مشارکت در فراخوان خودرویی را یک بار برای همیشه در کشور نهادینه سازیم.

پس یاریمان کنید.