گروه خودرو- آنچه از ظواهر امر پیدا است، طلسم تولید خودروی ارزان قیمت در ایران به این زودی شکسته نخواهد شد. مصاحبه مطبوعاتی روز گذشته علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن دلیل این ادعاست. چرا که وی اذعان کرده «فعلا منتظر خودروی ارزان‌قیمت نباشید.» وزیر صنایع و معادن با اشاره به زمان عرضه خودروهای ارزان قیمت ۵تا۶میلیون تومانی به بازار تصریح کرده است که مذاکرات مربوط به راه‌اندازی خط تولید خودروی ارزان‌ با شرکت چینی به دراز کشیده است.

شرکت ایران‌خودرو پیرو دستور سه گانه محمود احمدی نژاد، رییس‌جمهوری مبنی بر تولید خودروی ارزان برای قشر کم درآمد جامعه طی قراردادی با شرکت چری چین، تولید خودروی S۲۱ را که قیمتی حدود ۵تا۶میلیون تومان برای آن پیش‌بینی می‌شد، در دستور کار قرار داد. اما ظاهرا تولید این خودرو به دلیل به نتیجه نرسیدن مذاکرات دو شرکت روند معمول خود را طی نمی‌کند. آنچه منجر به توقف و یا به درازا کشیده شدن مذاکرات شده، صدور ۲۰درصدی تولیدات است که پیش از این منجر به توقف پروژه تندر-۹۰ نیز شده بود.

طهماسبی در نشست روز گذشته خود دلیل طولانی شدن مذاکرات را این چنین عنوان کرده است: با توجه به الزام خودروسازان داخلی به تولید خودرو در کلاس جهانی و ضرورت صدور ۲۰درصد تولیدات این بخش، مساله انتقال فناوری و سهم حداکثری تولید داخل، روند مذاکرات طولانی شده است. وی افزوده است: خارجی‌ها در گشایش اعتبار برای خطوط تولید، بازی در می‌آورند، ولی وقتی می‌خواهیم کالای مصرفی وارد کنیم، خیلی راحت گشایش اعتبار می‌کنند. مثلا اگر بخواهیم خودرو یا تلفن‌همراه آماده وارد کنیم سریع برای ما اعتبارات اسنادی افتتاح می‌کنند. حال با این اظهارنظر وزیر صنایع و معادن در مورد تولید خودروی ارزان قیمت می‌بایست در انتظار زمان تحقق وعده رییس‌جمهور به اقشار کم درآمد جامعه برای تولید خودرو ارزان بود.