گروه خودرو- خبر رونمایی«سورن» به عنوان آخرین ساخته «ایران‌خودرو» طبعا برای علاقمندان پیشرفت صنعت خودروسازی در ایران بسیار خوشحال کننده بود. تلاش مجموعه مدیریت این شرکت و کلیه کسانی که در طراحی، اجرا و ساخت این خودرو و همچنین سرمایه‌گذاری برای تولید آن همت گماشته‌اند در شرایط کنونی کشورمان، مخصوصا برای ناظران بازار آشفته خودرو،‌بسیار تحسین‌برانگیز است و طبیعی است که همه امیدها و آرزوها، معطوف به موفقیت این محصول ارزشمند با برند ملی شود.

اما خبرهای حاشیه‌ای که حکایت از تصمیم مدیریت شرکت ایران‌خودرو برای تولید سورن در ۱۰نسخه مختلف و با چهار موتور متفاوت دارد، اندکی تامل برانگیز است. این خبرها هیچگونه وجدی را نزد ناظران برنیانگیخته است و بر عکس موجد این نگرانی شده است که مبادا اجرای چنین تصمیمی هویت واقعی سورن را تحت‌شعاع قرار داده و موفقیت نهایی آن را تحت تاثیر قرار دهد. آیا مدیران شرکت ایران‌خودرو با چنین تصمیمی به تداوم عملکرد خود در کارنامه پنج ساله سمند ادامه داده و به جای تمرکز بر تولید یک نوع خودرو و نوآوری‌های مداوم در همان یک نوع محصول، استعداد خود را در مقابل مخاطبان و مشتریان پاره‌پاره خواهند کرد و بابت هر پاره مزدی علیحده خواهند طلبید، یا با استفاده از یک برنامه راهبردی تمام عیار و سنجیده به شرایط تازه‌تری قدم خواهند گذاشت که شایسته برند ملی است؟

تجربه‌های گذشته نشان داده است که تقسیم استعداد تولید در تیپ‌های مختلف برای ایران‌خودرو مفید نبوده است. سمند در حال حاضر در چند ورژن تولید می‌شود و هنوز هم نوع اولیه این محصول که پنج سال پیش به بازار عرضه شده در کنار نسخه‌های جدید و تکامل یافته‌تر تولید و با قیمت‌های مختلف به مشتریان عرضه می‌شود. در واقع خریدار یک دستگاه اتومبیل سمند از بازار کنونی، پیوسته با این سوال روبه‌رو است که کدام محصول را خریده است، سمند معمولی یا LX یا دوگانه‌سوز و یا سمند سال را...؟ حال آنکه کمپانی‌های بزرگ خودروسازی، معمولا محصول سال خود را با ترکیبی از دستاوردهای گذشته و نوآوری‌های جدید عرضه می‌کنند و تولید مدل قبلی را متوقف می‌سازند، محصول جدید ممکن است در دو یا سه ورژن عرضه شود، اما هویت آن به گونه‌ای مشخص است که از هر جهت مدل سال را نسبت به مدل‌های قبلی متمایز می‌سازد.

از همین زاویه انتظار می‌رفت ایران‌خودرو نیز با تولید «سورن» به عنوان مدل پیشرفته‌تر سمند، تولیدات قبلی خود را متوقف و تمام استعداد و توان خود را برای عرضه انبوه آن در یک یا دو تیپ و با یک موتور واحد، به کار گیرد و در بازار چنان یکه‌تازی کند که نام سورن به یک شاهکار صنعت خودروسازی که با قیمت مناسب نیز عرضه می‌شود، مشهور شود وگرنه بعید است که تقسیم آن به تیپ‌های مختلف و عرضه آن با آپشن‌های بعضا ناقص و یا موتورهای مختلف مخصوصا در کنار تولیدات قبلی به موفقیت نهایی این محصول منجر شود.