خودروسازی کره در شوک

دادگاهی در کره جنوبی، رییس شرکت خودروسازی هیوندای را به جرم اختلاس به سه سال زندان محکوم کرده است. به گزارش «ایسنا»، چونگ مونگ کو، رییس ۶۸ ساله شرکت هیوندای موتور، از سوی دادگاه متهم به اختلاس حدود ۵۶‌میلیون پوند (۱۱۰‌میلیون دلار) و استفاده از آن برای مصارف شخصی و پرداخت پول به افراد دیگر شده است. با این حال یک سخنگوی شرکت هیوندای حکم صادره را ناامیدکننده خوانده و گفته که وکلای آقای چونگ تقاضای تجدید نظر خواهند کرد. شرکت هیوندای موتور بزرگ‌ترین سازنده خودرو کره جنوبی محسوب می‌شود و برخی تحلیلگران پیش از صدور رای گفته بودند که محکوم شدن رییس این شرکت می‌تواند بر صنعت خودرو در کره جنوبی و حتی بر کل اقتصاد این کشور اثر منفی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در جلسه دادگاه قاضی اعلام کرد که برای از بین بردن اعمال غیر قانونی و ضدبازار و به منظور ساختن اقتصادی پیشرفته‌تر برای کره جنوبی اجرای سختگیرانه قانون ضروری است.

دادستان‌های دادگاه در جریان دادگاه استدلال کردند که جرائم چونگ سنگین بوده و خواهان مجازات شش سال حبس برای وی بودند، اما قاضی دادگاه گفت به دلیل خدمات بزرگ وی به پیشرفت اقتصادی در کره جنوبی و همچنین به دلیل فعالیت‌های خیریه، حکم سبک‌تری برای او در نظر گرفته است. وکلای مدافع چونگ خواهان صدور حکم تعلیقی برای موکل خود بودند. آنها استدلال کردند که حبس در زندان می‌تواند به اقتصاد کره جنوبی لطمه بزند.