احتمال افزایش 650‌هزار تومانی شماره‌گذاری خودرو در سال آینده

تحقق درآمد ۶۵۰میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در بودجه ۸۶ از محل شماره‌گذاری خودرو با فرض تولید یک‌میلیون دستگاه، باعث افزایش ۶۵۰هزار تومانی قیمت خودرو (به‌طور میانگین) در سال آینده خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، بر‌اساس بند الف تبصره ۱۳ بودجه ۸۶ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در سال ۱۳۸۶، به هنگام شماره‌گذاری خودروهایی که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند نسبت به اعمال عوارض مصوب بر خودروهای تولیدی و وارداتی به نسبت مصرف سوخت و آلایندگی آنها و متناسب با مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی برای خودروهای وارداتی را از صاحب خودرو اخذ و به حساب متمرکزی در خزانه‌داری کل کشور به نام وزارت کشور واریز کند.

در ادامه این بند آمده است: کارخانه‌های خودروسازی و واردکنندگان خودروهای وارداتی موظفند حسب مورد عوارض یاد شده (سهم فروشنده) را از درآمد حاصل از فروش خودروهای تولید داخل و یا مجموع ارزش گمرکی و یا حقوق ورودی خودروهای وارداتی کسر و آن را به حساب متمرکز یاد شده واریز کنند.

در بخش دیگری از این بند تصریح شده است: وجوه حاصله تا سقف ۶هزار و ۵۰۰میلیارد ریال با پیشنهاد وزارت کشور و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به تصویب هیات‌وزیران می‌رسد به دستگاه‌های ذی‌ربط ملی و یا به شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها ابلاغ می‌شود تا پس از مبادله موافقتنامه با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با استان برای تحقق اهداف این تبصره و بهبود و توسعه حمل‌و‌نقل عمومی همان استان هزینه شود.

بر‌اساس این گزارش، با توجه به پیش‌بینی تولید یک‌میلیون دستگاه خودرو در سال آینده درآمد ۶۵۰میلیارد تومانی پیش‌بینی شده در بودجه۸۶ با میانگین افزایش ۶۵۰‌هزار تومانی در قیمت هر دستگاه خودرو محقق خواهد شد.

بر اساس این گزارش، با توجه با اینکه خودروسازان داخلی افزایش قیمت فوق را از خریداران خواهند گرفت با تصویب این بند از بودجه ۸۶ قیمت هر خودرو تولیدی و وارداتی بیش از ۶۵۰هزار تومان در سال آینده افزایش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید: در بودجه سال۸۵ نیز چنین درآمدی پیش‌بینی شده بود که مجلس به دلیل افزایش قیمت خودرو و با استناد به طرح تثبیت قیمت‌ها مانع از تصویب و اجرایی شدن آن شد.