گروه خودرو- طبق وعده مسوولان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، خودروی تندر تا ۱۵ اسفند ماه وارد بازار خواهد شد. این در حالی است که هنوز نحوه فروش، قیمت‌ نهایی و خدمات پس از فروش در دو خودروساز تولیدکننده مشخص نشده است. در همین حال «ایسنا» روز گذشته طی خبری اعلام کرد، در هفته جاری نمایندگان شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با تشکیل جلسه‌ای وضعیت تولید انواع مختلف تندر و دیگر موارد مبهم مربوط به این خودرو را مشخص خواهند کرد.

قرار است مدل پایه (E۰) تندر، هشت میلیون تومان و مدل E۱ آن که دارای شیشه بالابر برقی و فرمان هیدرولیک است حدود ۵/۹میلیون تومان به فروش برسد.

البته ممکن است تولید مدل پایه تندر برای برخی خودروسازان با ضرر مواجه شود و به همین دلیل احتمالا مدل پایه آن تنها ۱۰درصد حجم تولید را شامل خواهد شد.

امسال هم حدود ۴هزار دستگاه تندر تولید می‌شود و برنامه ایران‌خودرو و سایپا برای تولید این خودرو در سال آینده جمعا حدود ۱۶۰هزار دستگاه است.

اما مهم‌ترین مساله در این جلسه مشخص شدن نحوه فروش تندر است. در ضمن نحوه پیش‌فروش و زمان آن نیز در این جلسه بررسی و مشخص می‌شود. البته برخی منابع از آغاز پیش فروش این خودرو در هفته آینده پس از تصمیم‌گیری کمیته تندر خبر می‌دهند، ولی به احتمال زیاد فروش عملیاتی تندر به سال آینده موکول می‌شود چرا که هنوز برخی خودروسازان نتوانسته‌اند استانداردهای رنو را کسب کنند.از طرفی نمایندگی‌های فروش نیز براساس استانداردهای رنو مجهز نشده است و از سوی دیگر بحث تامین قطعات تندر نیز که مدیرعامل سایپا به آن اشاره کرده از دیگر مشکلات پیش رو است.

در همین حال احمد قلعه‌بانی مدیرعامل سایپا از آمادگی این شرکت برای پیش فروش خودروی تندر در دهه فجر خبر داده است.

از سوی دیگر وی این نکته را نیز تاکید کرده که متولی پیش فروش تندر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است به همین دلیل در این زمینه باید هماهنگی‌های لازم صورت گیرد.

حال بایستی در انتظار جلسه‌ای بود که متولیان تولید این خودرو برای قیمت نهایی نحوه فروش و تولید انواع مختلف تندر اتخاذ خواهند کرد.