گروه خودرو - سال گذشته شرکت سایپا طرحی را برای تعویض خودروهای فرسوده آغاز کرد که براساس آن، پرایدهای دسته دوم کمتر از صد و بیست هزار کیلومتر کارکرد به جای خودرو فرسوده به مالکان این خودروها واگذار می شد. در این طرح موقتی شرکت سایپا توانست ۶هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی فرسوده را با پرایدهای کارکرده جایگزین کند.

طرح تعویض خودروهای فرسوده تا سال گذشته نتوانسته بود بسیاری از دارندگان خودروهای فرسوده را به تعویض خودروی خود ترغیب کند. چرا که بسیاری از دارندگان خودروهای فرسوده امکان خرید خودروی نو را نداشتند. اما جایگزینی با پراید کارکرده متقاضیان بسیاری را ترغیب به جایگزینی کرد. پس از جایگزینی تعدادی خودروی فرسوده با پراید دسته دوم، با وجود اینکه این طرح، طرح موفقی بود اما از سوی مسوولان شرکت سایپا متوقف شد.

همزمان با توقف طرح شرکت سایپا، دولت، طرح خروج ۲۵۰هزار خودروی فرسوده را در دستورکار قرار داد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نتوانسته طرح موفقی باشد چرا که از زمان شروع این طرح تاکنون تنها ۲۵هزار متقاضی موفق به دریافت خودروی نو شدند و مابقی هنوز در انتظار دریافت خودروهای خود هستند.

رمضان شرقی، مسوول طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در شرکت سایپا، در گفت‌وگو با خبرنگار ما در‌خصوص شروع طرح جایگزینی پرایدهای کارکرده با پرایدهای نو می‌گوید شرکت سایپا در حال برنامه‌ریزی برای شروع مجدد طرح است و در حال حاضر مرکزی را برای بهسازی پرایدهای کارکرده در نظر گرفته تا پرایدهای دست دوم پس از بهسازی به متقاضیان واگذار شود.

وی ادامه داد: در مرحله اول فقط بحث بهسازی پراید را در دستور کار داریم و در مرحله بعدی فضا را وسیع‌تر خواهیم کرد و سایر خودروها را نیز در این طرح قرار خواهیم داد.شرقی در خصوص اینکه خودروها باید به چه شرایطی داشته باشند تا در طرح مورد نظر قرارگیرند گفت: خودروهای پراید که زیر ۵سال کارکرد داشته باشند در طرح قرار می‌گیرد و مالکان آنها می‌توانند برای جایگزینی خودروی خود اقدام کند.

مسوول طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سایپا در ادامه اظهار داشت: مالکان پرایدهای کارکرده به مراکز در نظر گرفته شده مراجعه و خودروهای آنها کارشناسی می‌شود و پس از آشنایی و قیمت‌گذاری می‌توانند مابه‌التفاوت قیمت پراید نو را پرداخت و یا از تسهیلاتی که در طرح در نظر گرفته شده استفاده کنند.

در ابتدا متقاضیان می‌توانند پراید نو را جایگزین کنند و در صورتی که امکان فروش برای سایر خودروها مهیا باشد می‌توانند سایر خودروهای تولیدی این شرکت را، جایگزین خودروهای کارکرده خود کنند.