رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، روز گذشته در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی (۱۹۷) از احتمال توقف شماره‌گذاری پراید به دلیل ایمن نبودن کمربند این خودرو خبر داد. به گزارش ایسنا، سردار رویانیان با اشاره به دو بار صحبت تلفنی و یکبار صحبت حضوری با مدیرعامل شرکت سایپا در خصوص کمربند ایمنی خودروی پراید، گفت: کمربند ایمنی این خودرو به دلیل عدم تغییر ارتفاع از ایمنی لازم برخوردار نیست که این امر را حدود ۶ ماه است که به وزارت صنایع و معادن و شرکت سایپا اعلام کرده‌ایم ولی هنوز عکس‌العملی را در این خصوص از سوی این شرکت شاهد نبودیم.

وی هشدار داد: در حال حاضر موارد مرگ ناشی از نقص کمربند ایمنی پراید را در حال بررسی هستیم و در صورتی که واقعا خطرناک بودن این کمربند مشخص شود، از شماره‌گذاری این خودرو جلوگیری خواهد شد.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، کمربند ایمنی پراید تاکنون در تصادفات موجب خفگی تعدادی از رانندگان و سرنشینان شد ه است .

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این که مهلت ارائه شده در خصوص پژوهای ۴۰۵ تولید ۸۵ تا ۳ روز آینده پایان می‌یابد، گفت: کارگروهی برای بررسی تخصصی وضعیت پژوهای ۴۰۵ تولید ۸۵ تشکیل شد که نتایج بررسی آن نشان می‌دهد تاکنون فقط مستندات ۷ مورد آتش‌سوزی پژوی ۴۰۵ در مقابل ۱۵۰هزار دستگاه پژو تولیدی در سال‌جاری و مدل ۸۵ وجود دارد و مابقی مستند و مدرکی ندارند.

وی گفت: نتایج بررسی‌ها نشان داد که اقدامات ایمنی برای پژوهای ۴۰۵ مدل ۸۵ انجام شده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی افزود: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز موظف شد یک دستگاه خودروی ۴۰۵ را تصادفی از خط تولید انتخاب و یک ماه بر روی آن تست فنی و عملیاتی کند که راهنمایی و رانندگی درخواست کرده است انتخاب این خودرو با حضور پلیس باشد.

سردار رویانیان با تاکید بر این که وزارت صنایع و معادن در خصوص پژوهای ۴۰۵ مدل ۸۵ باید ظرف روزهای آتی تکلیف پلیس را روشن کند، گفت: بر این اساس وزارت صنایع و معادن باید رسما تا ۵ بهمن ماه نظر خود را در خصوص اطمینان‌بخشی به مردم در خصوص عدم آتش گرفتن خودروهای پژو ۴۰۵ سال ۸۵ اعلام کرده و مسوولیت آن را بپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مورد پژوهای ۴۰۵ مدل قبل از سال ۸۵ نیز ایران خودرو، پلیس و وزارت صنایع و معادن، تایید می‌کنند که اشکال وجود دارد و ایران خودرو نمی‌تواند در این خصوص تکذیب کند، چرا که مدارک مستند است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این که ۶۰هزار پژو ۴۰۵ مدل قبل از سال ۸۵ باید فراخوان شده و قطعات آنها تعویض شود، گفت: ناجا آمادگی دارد در این خصوص کمک کند.

سردار رویانیان همچنین از تمامی مالکین پژوهای ۴۰۵ که خودروی آنها به‌رغم رفع اشکال، مجددا آتش گرفته‌اند خواست هرچه سریع‌تر به پلیس اطلاع دهند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به این که شمار مراکز اسقاط خودروهای فرسوده از ۱۳ به ۶۴ مرکز در سال جاری افزایش یافته است، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تاکنون ۵۵هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کرده است که از این تعداد حدود ۳۵هزار دستگاه مربوط به تبصره ۱۳ بوده است.

سردار رویانیان با اشاره به حضور ۴۰۰ کارشناس برای خروج خودروهای فرسوده در کشور گفت: راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی آمادگی دارد تا پایان سال‌جاری هر تعداد خودرویی که برای اسقاط به ناجا معرفی می‌شود را از رده خارج کند.