مژگان میرزایی- وزارت صنایع و معادن، چند ماه پیش واردات و شماره‌گذاری خودرو مگان را در حالی متوقف کرد که شرکت پارس خودرو برای واردات این خودرو به صورت CBU از کشور ترکیه ثبت سفارش کرده بود. ترکیه نیز پس از اعلام توقف واردات مگان به ایران به خاطر ثبت سفارشی که در گذشته صورت گرفته بود به صادرات این خودرو ادامه داد و این کار تا جایی پیش رفت که از سوی گمرک اعلام شد یک هزار و ۳۰۰خودرو مگان در گمرک در حال خاک‌ خوردن است.

پس از اعلام رضایت وزارت صنایع و معادن مبنی‌بر ترخیص مگان از گمرک، مشکل بعدی آغاز شد و وزارت کشور اعلام کرد که به دلیل نبود صراحت در نامه وزارت صنایع و معادن مگان شماره‌گذاری نخواهد شد.

بنابراین وزارت کشور شماره‌گذاری مگان را متوقف کرد اما شرکت پارس‌خودرو واگذاری آن را به متقاضیان متوقف نکرد و خودرو بدون اینکه شماره‌گذاری شود، تحویل متقاضیان شد.

به عبارت دیگر، خودروهای مگان از توقیف در گمرک آزاد و در پارکینگ‌های متقاضیان مجددا توقیف شد. مالکان به ناچار در حالی خودروهای خود را تحویل می‌گرفتند که هنوز نمی‌دانستند این مشکل برطرف می‌شود یا نه.

روز گذشته پس از تماس خبرنگار ما با شماره ۱۹۷ (دفتر نظارت همگانی ناجا) اعلام شد که شماره‌گذاری این خودرو آغاز شده و متقاضیان می‌توانند به مراکز شماره‌گذاری مراجعه و در خصوص شماره‌گذاری خودروی خود، اقدام کنند.

در‌حال‌حاضر حدود ۸۰۰خودروی مگان از گمرک ترخیص نشده‌اند و مسوولان اعلام کرده‌اند که طی چند ماه آینده کار ترخیص آنها به انجام خواهد رسید..

اگر چه مشکل ترخیص و شماره‌گذاری مگان برطرف شده، اما سایر مشکلات این خودرو هنوز به قوت خود باقی است و پس از اتمام واردات خودروهایی که پارس‌خودرو در گذشته ثبت سفارش کرده، تا برطرف شدن مشکل در مناسبات تجاری بین ترکیه و ایران، واردات این خودرو انجام نخواهد شد و مسوولان پارس‌خودرو اعلام کرده‌اند که در نیمه دوم سال ۸۶ مونتاژ این خودرو در ایران آغاز و تا پایان سال ۱۰هزار خودروی مگان در کشور تولید خواهد شد.